Later deze week, van 9 tot en met 12 januari, vindt in het Britse Birmingham Autosport International plaats, de Britse autosportbeurs die gelijktijdig loopt met de Performance Car Show. Veel ruchtbaarheid wordt daar bij ons meestal niet aan gegeven, ware het niet dat er dit jaar iets leuks wordt voorgesteld: de Lotus Elise S Cup R, de track only-versie van de Lotus Elise S.
De Cup R neemt dan ook de motor over van de gewone straatversie: een geblazen 220 pk sterke 1.8-viercilinder van Toyota-makelij, gekoppeld aan een manuele close ratio-zesbak. Geen extra pk’s dus. Maar de voornaamste wijzigingen zijn dan ook aerodynamisch: een splitter vooraan, diffusor achteraan, hertekende vloerplaat en een achtervleugel zorgen voor extra downforce. Zachtere Yokohama Advan Neova-rubbers genereren meer mechanische grip.
Daarnaast staan er ook een door FIA gekeurde rolkooi en veiligheidsuitrusting op de lijst, naast een gewijzigde ECU en volledig instelbare ophanging en demping. Tot slot kan er nog een airco en een racekuipje voor de passagier worden bijbesteld. Alle addenda zorgen volgens Lotus voor een vier seconden snellere rondetijd op een omloop van 3,5 km. Meer cijfers houdt Hethel voor de officiële voorstelling later deze week, al haasten de Britten zich om te beklemtonen dat de Elise S Cup R ondanks de extra onderdelen geen kilogram meer weegt dan de 924 kilogram wegende standaard-Elise S.
Deze Lotus Elise S Cup R is dankzij de FIA-elementen inzetbaar in Lotus’ eigen Cup-series, maar legaal voor de openbare weg is hij dan weer niet. Volledig in lijn dus met de eveneens in Birmingham te bewonderen Exige V6 S Cup R, die een trapje hoger staat. En ook volledig in lijn met de richting die DRB-Hicom uitwil: het gamma uitbreiden met nieuwe varianten van de bestaande modellen. Benieuwd wat er binnenkort volgt? Wij ook.