Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Sportief en diesel. Twee termen die maar moeilijk met elkaar te vereenzelvigen zijn. Een van die uitzonderingen was de Mk 6 Golf GTD, die tegen alle verwachtingen in bij iedereen op de redactie in de smaak viel als snelle en zuinige allrounder met dat tikkeltje extra. Een generatie verder zit het geüpdatete motor/transmissieduo in zowel de nieuwe Golf GTD als in zijn dieselneef Octavia RS. Terug grote onderscheiding? Niet helemaal.

2014_skoda_octavia_rs_combi_05

2014_skoda_octavia_rs_combi_032014_skoda_octavia_rs_combi_08

Grote verwachtingen bij het ophalen van deze – diepe adem – Skoda Octavia (v)RS* Combi 2.0 CRTDI 184 DSG. In breaklivrei ziet de Tsjech er gewoonweg strak uit – zeker op optionele 19-duimers. Onze tester doet het echter ‘maar’ met 18-inchers. Enfin, het comfort kan er enkel wel bij varen. Met de stance van de RS zit het nog steeds goed, en je moet al naar de toerenteller gluren of in een van de twee lege uitlaatpijpen piepen om te zien dat het de 184 pk sterke dieselvariant betreft en niet zijn 220 pk sterke benzinebroer.

Maar bij het omdraaien van sleutel (lang geleden dat we dat nog eens moesten doen) verdwijnen alle Golf GTD-illusies als sneeuw voor de zon. De Octavia doet het zonder slimme sound engineering en klinkt zoals je dat van een VW-diesel verwachten mag: klassiek dieselgekletter dus, dat eventueel te verhelpen valt met de optie ‘Performance Mode Selection‘ (180 euro) die je niet alleen een ‘Performance Mode Selection‘ geeft maar ook de ‘Performance Sound Generator‘. Afwachten of het effect even indrukwekkend klinkt als de gekozen terminologie.

Verder presteert de 2.0-liter naar alle verwachtingen met een rijkelijke hoeveelheid koppel onderin en in het middengebied, maar zonder dat extraatje richting rode zone dat de unit in de GTD zo typeerde. Van plug and play is er met andere woorden geen sprake. En daardoor zou je al eens durven vergeten dat je met de meest sportieve van de catalogus onderweg bent. Gelukkig werd de ophanging wel naar behoren aangepakt met een merkelijke stuggere setup dan voorheen, waardoor de RS direct stuurt met weinig koetswerkrol en voorspelbaar onderstuur naar de limiet. En ook het koppelstuur valt binnen de perken dankzij VW’s elektronisch XDS-diff. Al zit de voortrein qua tractie wel dicht tegen het maximum van zijn kunnen aan.

2014_skoda_octavia_rs_combi_01

2014_skoda_octavia_rs_combi_022014_skoda_octavia_rs_combi_07

Een echte B-wegraket zouden we deze RS Combi dan ook niet noemen. Rij hem echter tot op acht tienden van zijn kunnen en je hebt een fijne metgezel die een alternatief biedt voor een BMW 320d Touring. De 6-traps DSG-transmissie mag daarbij gerust in zijn ‘D’ blijven staan. Waar we bij de GTD nog graag het heft in eigen handen namen, spoort de zelfontbraner ditmaal niet of nauwelijks aan tot zelf flipperen. Daarvoor vertoeft de toerenteller iets te graag in het middenbereik en klinkt de diesel hoog in de toeren ronduit slecht. Snel en efficiënt, maar niet echt de (GTD-)sensaties waar we stilletjes op gehoopt hadden.

En ook binnenin valt het wat tegen vergeleken met zijn voorganger. De knappe sportstoelen uit één stuk en het Mk 7 GTI-stuurtje springen in het oog, maar verder lijken ons de gebruikte materialen een stap terug tegenover zijn voorganger. Verder bijzonder veel (optionele) gizmos om je RS te pimpen. Maar de toorn van VW over de te gebruiken materialen laat zich duidelijk voelen. Zo voelen de twee draaiknopjes van het optionele ‘Columbus’-aanraakscherm – dat nochtans ook in de nieuwe Golf kan worden gespect – bijzonder goedkoop aan. En ook de fake (en krasgevoelige) carboninleg valt niet in de smaak.

2014_skoda_octavia_rs_combi_06

Waar de nochtans niet geringe meerprijs tegenover zijn voorganger zit, weten we niet, maar het zit hem duidelijk niet in de gebruikte materialen. Gelukkig scoort de diesel uitstekend met een gemiddeld verbruik van 7,1 l/100 km. Nochtans had deze RS in combinatie met zuinige zelfontbrander en die cruciale sound engineering het beste van twee werelden kunnen zijn. Maar tenzij je zijn ECU kunt flashen met die van de VW, lijkt ons de benzineversie de keuze voor DRIVRs, terwijl de dieselvariant gewoon een fijne allrounder is die je in de eerste plaats koopt voor de looks en zijn beperkt verbruik bij snedige prestaties.

*Over het kanaal staan snelle Skoda’s steevast geboekt als vRS. Dit na een proces van Ford over de term ‘RS’ die het Blauw Ovaal verloor. Sindsdien staan opper-Skoda’s er in de catalogus met een extra ‘V’ van victory.

SKODA Octavia RS Combi 2.0 TDI DSG (MY 2014)

Plus Min
+ Snel & zuinig – Maar mist de nodige magie

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn, turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 184 pk (@ 3.500 – 4.000 tpm)
Koppel 380 Nm (@ 1.750 – 3.000 tpm)
Gewicht 1.470 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,2 s
Topsnelheid 230 km/u
Gem. testverbruik 7,1 l/100 km
CO2-uitstoot 119 g/km
Prijs 32.380 euro

Verdict

7 op 10