Het autosalon, of verkoopsalon zoals het in de ogen van de meeste merken wordt gezien, opent op 16 januari opnieuw zijn deuren. En aangezien het dit jaar terug om een écht salon gaat, beter dan een salon voor lichte bedrijfsvoertuigen, vrijetijdsvoertuigen en moto’s, zet elke constructeur zijn beste beentje voor met enkele Belgische, Europese, en wereldpremières. Al steken er 10 specifieke DRIVRs bovenuit.
1. ALFA ROMEO 4C
+ Terug een Alfa met achterwielaandrijving
– Aandrijflijn zorgt voor verdeling
? Kan Alfa de gelimiteerde productie bijhouden?
2. ASTON MARTIN V12 Vantage S
+ Krachtiger, rauwer, capabeler & sneller
– Maar zonder handbak
? Stilaan op leeftijd?
3. BMW 2-Reeks Coupé
+ Mechanische sper (op de optielijst)
– Voorspelbaar exterieur/interieur
? Vallen zijn looks ditmaal wel in de smaak?
4. BMW M3 sedan & M4 Coupé
+ Nog steeds beschikbaar met manuele bak
– Drukvoeding
? Kan de turbomotor overtuigen?
5. CITROËN DS3 Cabrio Racing
+ Extra sensaties
– Maar dus ook extra gewicht
? Uiterst beperkte doelgroep?
6. JAGUAR F-Type Coupé
+ Knapper, lichter, stijver, sneller én goedkoper dan de roadster
– Zonder zijdelings openende kofferdeur
? Komt er ooit nog een manuele bak?
7. MINI Hatch (Mk3)
+ Meteen beschikbaar als Cooper S
– Afmetingen
? Gaan de nieuwe looks ooit wennen?
8. LOTUS Elise S Cup R
+ Instapklaar & betaalbaar circuitaparaat
– Niet straatlegaal
? Kan de Elise nog opboksen tegen de stevige concurrentie?
9. PEUGEOT RCZ R
+ Mechanische sper à la Renault Mégane RS Cup
– Blijft voorwielaandrijver voor diehards
? R-badge voorlopig geen sterk merk?
10. PORSCHE Macan
+ Meteen beschikbaar als S (benzine), S Diesel en Turbo
– Voorspelbaar exterieur/interieur
? Opnieuw een kaakslag voor Porsche-puristen?