Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Een blik in de DRIVR-testarchieven leert ons dat dit de derde keer is dat we de sleutels van een Swift Sport bij de importeur ontfutselen. En hoewel iedereen op de redactie het erover eens is dat elke reden om een SSS te testen een goeie reden is, komt daar deze keer nog een praktisch aspect bovenop: de toevoeging van twee extra deuren achteraan, waardoor ook de Sport het tot volwaardige vijfdeurs schopt.

2014_suzuki_swift_sport_5d_sz4_05

Of dat al niet eerder het geval was? Jazeker, ook de eerste generatie met het Sport-embleem had een vijfdeursvariant. Maar aangezien die in Japan werd gebouwd en de productie van de Japanse fabriek alleen bestemd was voor het land van de rijzende zon zelf en Australië, schopte die het nooit tot hier. De Europese Suzuki-fabriek in Hongarije kreeg dan weer als enige fabriek de driedeursversie toegewezen, waardoor alleen Europa recht had op de driedeurs.

2014_suzuki_swift_sport_5d_sz4_21

2014_suzuki_swift_sport_5d_sz4_202014_suzuki_swift_sport_5d_sz4_23

Suzuki maakte van een lichte opfrisbeurt van de Swift echter gebruik om de kaarten anders te schudden, waardoor we op het Oude Continent voortaan ook een koppel deuren extra krijgen. Maar hoewel de gewone Swift voortaan lager geplaatste, boemerangvormige led-strips krijgt en richtingaanwijzers in de zijspiegels in plaats van op de flanken, blijven de wijzigingen voor de Swift Sport vooralsnog bijzonder beperkt. Zo geraakten wij, en ook evo, niet verder dan de zijruit aan de bestuurderskant die voortaan volledig automatisch omhoog gaat.

2014_suzuki_swift_sport_5d_sz4_07

Praktische details dus, en daardoor is het in de SSS nog steeds aangenaam toeven: de rijpositie is zonder meer goed, met goed steunende stoelen – die weliswaar nog steeds een fractie te hoog staan –een prima stuurwiel dat sinds de nieuwe generatie ook in de diepte verstelbaar is, uitstekend gepositioneerde tiphielpedalen en een licht schakelende zesbak met relatief korte slagen. Tegenover de eerste generatie voelt het interieur ook volwassener aan, al zweeft er nog steeds een zweem van plastic doorheen het geheel.

2014_suzuki_swift_sport_5d_sz4_15

2014_suzuki_swift_sport_5d_sz4_132014_suzuki_swift_sport_5d_sz4_17

Bij lagere toerentallen valt nog steeds de zoemerige werkingsstilte van het M16A-viercilinderblok op, dat de uitlaatlijn rond de 3.000 toeren – die je op de snelweg in zesde rijdt – over laat gaan in een minder prettig gedreun, en daarboven in een typisch Japanse viercilinderrasp. Niet meteen de meest inspirerende soundtrack boven in de toeren, maar wel nog steeds de natuurlijke habitat van de Swift Sport: het maximumkoppel van 160 Nm komt vrij bij 4.400 toeren, het maximumvermogen van 136 pk bij 6.900, waarna de begrenzer bij 7.250 toeren ingrijpt. Al moet je harder werken voor de laatste toeren, waardoor je in de praktijk net iets vroeger opschakelt.

2014_suzuki_swift_sport_5d_sz4_22

Op het eerste gezicht zijn dat geen waarden om over naar huis te schrijven, maar het identieke lage gewicht als dat van de driedeurs (1.045 kg) zorgt er toch voor dat je de vijfdeurs-SSS nog steeds in een aanvaardbare 8,7 seconden naar de 100 piloteert. Hou het tempo erin en de Swift laat zien dat het niet zozeer om de motor gaat, maar om het onderstel: de setup is neutraler (lees: minder tail happy) dan die van de eerste generatie, en het geheel wordt alleen van de wijs gebracht als je er een iets te enthousiast tempo op nahoudt.

2014_suzuki_swift_sport_5d_sz4_11

2014_suzuki_swift_sport_5d_sz4_092014_suzuki_swift_sport_5d_sz4_04

Gaat de neus een zeldzame keer toch breed, is het eenvoudig corrigeren met een lift van het gaspedaal; wordt de achterkant lichter, dan gebeurt dat opnieuw bijzonder beheersbaar. Het lichte stuur geeft op de limiet dan ook voldoende feedback zonder meer, maar voelt iets vager aan rond de rechtuitstand en mocht bij het insturen misschien ook een fractie directer zijn, al leer je daar snel op anticiperen door het uitstekende chassis. Ook de demping is verder uit de kunst: een van de zeldzame gevallen in deze categorie junior hot hatches waarbij sportiviteit niet met hardheid wordt verward.

2014_suzuki_swift_sport_5d_sz4_08

Over junior hot hatches gesproken: het staat nog steeds buiten kijf dat de Suzuki Swift Sport een trapje lager staat dan de Ford Fiesta ST, Renault Clio RS en Peugeot 208 GTi. Maar nu de Renault Twingo RS uit de configurator is verdwenen en de nieuwe Mini Cooper zijn atmosferische 1.6 inruilt voor een aangeblazen 1.5 driecilinder, moet de SSS nog zowat de enige atmosferische junior hot hatch zijn in de catalogi. En in deze moderne tijden blijft zulke old school-eigenschap een verdienstelijke prestatie. Ook met twee deuren extra.

[Foto’s: Bert Claes]

SUZUKI Swift Sport 5D (SZ4)

Plus Min
+ old school-karakter old school-prestaties

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn, atmo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 136 pk (@ 6.900 tpm)
Koppel 160 Nm (@ 4.400 tpm)
Gewicht 1.045 kg
Acceleratie (0-100 km/u) 8,7 s
Topsnelheid 195 km/u
Gem. testverbruik 8,4 l/100 km
CO2-uitstoot 147 g/km
Prijs 16.569 euro

Verdict

9 op 10

2014_suzuki_swift_sport_5d_sz4_24