Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Niets dat je maandag nog blauwer maakt dan zonnige foto’s van exclusieve veilingklassiekers in concoursstaat. Even leek dat met de veiling van Gooding & Co in het Amerikaanse Scottsdale van afgelopen weekend niet anders, tot er tussen al het glimmend en blinkend metaal eentje onze aandacht trok. Het topstuk van de veiling, een Ferrari 330 GTS in zo goed als onaangetaste staat.

ferrari_330_gts_03

De 330 GTS werd in 1966 op het salon van Parijs gelanceerd als de dakloze variant van de 330 GTC, op zijn beurt een doorontwikkeling van de 330-reeks uit 1963 met 4.0-liter grote Colombo-V12 in het vooronder, maar dan gebaseerd op de kortere wielbasis van de 275. Toen zowel de 330 GTC als GTS in 1968 werden afgelost door de 365 GTC/GTS, waren er van de 330 GTC zo’n zeshonderd stuks gemaakt. De oplage van de 330 GTS bleef echter beperkt tot 99 stuks.

ferrari_330_gts_02

Op de veiling in Scottsdale werd nummer vijf van de 99 voorgereden met nog geen 37.000 kilometer op zijn fraaie kilometerteller. Opmerkelijk is het verhaal achter deze 330 GTS: veertig jaar geleden brak er een brandje uit onder de motorkap, waarop de oorspronkelijke eigenaar besloot om de Ferrari te verkopen. De toenmalige koper uit Pennsylvania vatte het plan op om de schade te herstellen, maar vond er nooit de tijd voor. Na veertig jaar vond hij het welletjes, en besloot hij om plaats te maken in zijn garage.

ferrari_330_gts_01

En daardoor is deze Ferrari 330 GTS behoorlijk uniek. Sinds hij bijna 47 jaar geleden uit de fabriek rolde is er immers nauwelijks iets aan gewijzigd. De vraag die in veilingkringen dan ook de ronde doet is of de nieuwe eigenaar zijn aanwinst aan een grondige restauratie zal onderwerpen met de bedoeling om er concours mee af te schuimen, of alleen maar rijklaar zal maken. Auto’s in de ongeschonden ‘Preservation Class’ doen het eenmaal goed dezer dagen. Een auto is nu eenmaal maar één keer origineel. Uiteindelijk verwisselde chassisnummer 9343 voor maar liefst 2.062.500 dollar van eigenaar.

[Foto’s: Mike Maez voor Gooding & Co]