Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie al naar het autosalon is geweest, heeft kunnen kennismaken met de nieuwe BMW M3 & M4. Twee potentiële kanshebbers op de virtuele trofee van mooiste stuur, ware het niet dat beide ziek zijn in het (intussen) traditionele M-bedje. Oftewel: nodeloos dikke stuurranden die los van positieve visuele indrukken geen meerwaarde bieden tijdens het rijden. Of er anno 2014 dan nog wel geslaagde stuuren te vinden zijn? Absoluut. Al zijn ze zeldzaam.

bmw m4 interior

Zo hebben ze bij Land Rover de sturen van de Range Rover en Range Rover Sport perfect ingeschat, met een delicate, dunne velg die als gegoten past bij het karakter van de auto. Iets waar de collega’s bij Jaguar dan weer flagrant in de fout zijn gegaan met een ontiegelijke dik stuur dat gelijk alle finesses overboord kiepert. Nog zo’n andere hype is het afgeplatte stuurtje dat handig is bij Le Mans-racers en andere F1-achtigen met ultrakorte stuurhuisratio’s, maar op straatauto’s nauwelijks of geen meerwaarde biedt, en dus snel gaat storen bij het uitdraaien van korte bochten.

New-Range-Rover-Sport-multi-funtion-steering-wheelaudi-TT-RS+steering-wheel

Zelf heb ik het vooral voor een stuurtje met een goede verhouding diameter versus afmetingen en het type auto. Verder een beperkt aantal knoppen met eventueel nog een uitsparing voor de duimen. Kwalitatief leder (of zelfs alcantara) is uiteraard een must. Een klassiek stuurtje à la Momo Sport Prototipo scoort uiteraard altijd goed, maar is vanwege het ontbreken van een airbag niet echt van toepassing op moderne straatauto’s. En daarbij komen we gelijk tot onze vraag van deze week:

Wat maakt voor jou het perfecte (moderne) stuur?