Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Audi A3 Berline is respectievelijk 23 mm korter, 63 mm breder en 1 mm hoger dan de eerste Audi A4 (B5). Daarmee nestelt dit nichemodel zich perfect tussen de A3 Sportback en de huidige A4, die tijdens zijn 20-jarige carrière een flinke groeischeut nam. Quasi identieke verhoudingen met de A4 van weleer dus. En daardoor rechtvaardigt de sedan zich een stuk rationeler dan je zou vermoeden.

audi_a3_sedan_1.8_t_s-line_10

Tot je in de prijslijst of de configurator gaat snuffelen tenminste. Wie voor de 1.8 TFSI van onze tester in S-line-spec opteert, ziet dat je in de A3 recht hebt op 180 pk met de optie tot schakelen via S-tronic (met dubbele koppeling), waar je in de A4 genoegen moet nemen met 170 pk en de keuze tussen een manuele zesbak of de intussen verouderde Multitronic-koppelomvormer. Het verschil zit hem in geneuzel met homologaties en ander gemierenneuk met CO2-cijfers. Maar het maakt de keuze tussen beide modellen er – afhankelijk van de motorisatie – eventueel alleen maar lastiger op.

audi_a3_sedan_1.8_t_s-line_13

audi_a3_sedan_1.8_t_s-line_15audi_a3_sedan_1.8_t_s-line_9

Die keuze wordt een stuk eenvoudiger als je het portier opent. Het interieur van de A3 is nu eenmaal een pak jonger dan dat van de A4, en is misschien het meest gebruiksvriendelijke van de ganse line-up uit Ingolstadt. Strak, eenvoudig en gebruiksvriendelijk met kristalheldere displays en tactiele (draai)knoppen om stuk voor stuk van te smullen. Nog zo’n absolute no-brainer is de optie ‘semi-alcantara’ voor de bekleding, die het interieur in een handomdraai nog dat tikkeltje specialer maakt. Kortom: de afwerking en de gebruikte materialen die we van Audi gewoon zijn, maar dan van de laatste generatie. Kleine faux pas is wel dat de A3 het schijnbaar zonder digitale snelheidsmeter stelt. Nochtans een onmisbaar instrument in onze snelheidsrepressieve tijden.

Het zou een tool zijn die bovendien van pas komt, omdat de 1.8 TFSI viercilinder turbobenzine een uitstekende metgezel is in dagelijkse situaties. Stil, krachtig en op de koop toe zuinig, dankzij de zevenbak met dubbele koppeling die de combinatie als gegoten zit. Verder scoort de berline net als de A3 driedeurs en A3 Sportback op dynamisch vlak vrijwel identiek, met iets meer onderstuur dan je zou wensen tijdens het snedige werk, en een verder correcte vering en demping. Al doet de A4 het daar vanwege zijn extra dimensies en grotere wielbasis uiteraard fractioneel beter.

audi_a3_sedan_1.8_t_s-line_14

audi_a3_sedan_1.8_t_s-line_za-spec_16audi_a3_sedan_1.8_t_s-line_11

Weinig verrassingen met andere woorden. Of het zou de combinatie 1.8 TFSI met de zeventraps S-tronic moeten zijn. Een gepolijst duo dat niet alleen krachtig uit de hoek komt, met een sprint naar de 100 km/u in 7,3 seconden en een respectabele top van 235 km/u, maar op de koop toe nog eens zuinig is ook. Zo scoorden we een gemiddeld verbruik van iets meer dan 7 liter. Waar deze A3 Berline zich verder positioneert? Wel, als het kiezen is tussen een relatief kale A4 of deze compactere A3 vierdeurs met extra opties, dan is het ongetwijfeld die laatste.

AUDI A3 Berline 1.8 TFSI S-tronic Ambition

Plus Min
+ Prestaties vs comfort vs verbruik – Moet het hebben van zijn opties

Weggecijferd

Motor 1.8 4-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 180 pk (5.100-6.200 tpm)
Koppel 250 Nm (1.250-5.000 tpm)
Overbrenging 7-bak, automaat (S tronic)
Gewicht 1.305 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,3 s
Topsnelheid 235 km/h
Gem. testverbruik 7,2 l/100 km
CO2-uitstoot 129 gram/km
Vanafprijs 32.200 euro

Verdict
7 op 10