Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Virtually every carmaker on the market is competing for a piece of the pie. To survive here, you really need to offer something special”, aldus de perstekst van Mazda over het C-segment. Als de nieuwe Mazda 3 wil opboksen tegen voormalig stalgenoot Focus, de Golf en andere Astra’s, kan hij maar beter tot de tanden gewapend zijn. Maar of een gebrek aan turbobenzines automatisch betekent dat de 3 met één hand op de rug begint?

2013_mazda_3_01

2013_mazda_3_062013_mazda_3_02

Voor alle duidelijkheid: Mazda zweert nog steeds bij zijn atmosferische SkyActiv-technologie, die het in benzinevorm onder de noemer SkyActiv-G moet hebben van een hogere compressieverhouding (14:1) eerder dan drukvoeding, en die na de CX-5 en Mazda 6 nu ook in de nieuwe generatie 3’s debuteert. In combinatie met ingrepen zoals het i-stop-startstopsysteem, gewichtsbesparing en een verbeterde aerodynamica moet dat zorgen voor een normverbruik van 5,1 liter. Wij klokten af op een verbruiksgemiddelde van 7,2 liter.

En dat valt al bij al nog mee, als je in het achterhoofd houdt dat Mazda een sprintcijfer opgeeft van 10,8 seconden en een topsnelheid van 182 km/u. Niet bepaald astronomisch, maar wel te voorspellen wanneer de 150 koppelmomenten op de voorwielen worden losgelaten bij 4.000 toeren, en de volle stoeterij van 100 paarden pas bij 6.000. Volstrekt lineair dus, en in de praktijk betekent dat iets frequenter terugschakelen: onderin de toeren schiet de SkyActiv-G namelijk vlot uit de startblokken, om in het middengebied ietwat op de vlakte te blijven en daarboven terug iets vlotter richting rode zone te gaan. Om maar te zeggen hoe gewend we intussen aan het brede koppel van turbobenzines zijn geraakt.

2013_mazda_3_05

2013_mazda_3_032013_mazda_3_04

In elk geval: schakelen en sturen doet de Mazda 3 prima, dankzij een naar goede Mazda-gewoonte aangename zesbak en een gewijzigd EPAS-systeem, dat – op wat vaagheid aan lage snelheden en een ondermaatse terugkeerneiging na – op snelheid behoorlijk direct wordt, waardoor deze 3 gretig instuurt. De setup van het onderstel is dankzij een langere wielbasis en kortere overhang neutraal, terwijl de combo zestienduimers-multilink het weggedrag van deze dynamische 3 een comfortabel kantje bezorgt – niet toevallig plande Mazda bij wijze van lanceringsstunt voor een vloot journalisten een enkeltje Japan-Frankfurt via pokdalige Siberische wegen.

Dat deze Mazda 3 esthetisch een goeie keuze is, zul je ons niet horen betwisten. De Kodo-designtaal, die ook al eerder op de CX-5 en Mazda 6 werd ingevoerd, staat hem als gegoten, en ook binnenin is het aangenaam toeven, met een op de bestuurder gericht instrumentenpaneel en lichtjes herwerkt info-aanraakscherm, dat voortaan in alle Mazda’s zijn intrede zal maken. Maar of sportievere DRIVRs met deze 1.5 SkyActiv-G aan hun trekken komen? Daarvoor lonkt de 120 pk sterke 2.0 SkyActiv-G, die even zuinig en schoon, maar bovendien sneller en bij een gelijk uitrustingsniveau amper 1.200 euro duurder is, iets te nadrukkelijk om de hoek.

MAZDA 3 1.5 SkyActiv-G 100

Plus Min
+ Dynamisch rijgedrag – Overschaduwd door 2.0

Weggecijferd

Motor 1.5 4-in-lijn, atmo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 100 pk (@ 6.000 tpm)
Koppel 150 Nm (@ 4.000 tpm)
Overbrenging 6-bak, manueel
Gewicht 1.190 kg
Acceleratie (0-100 km/u) 10,8 s
Topsnelheid 182 km/u
Gem. testverbruik 7,2 l/100 km
CO2-uitstoot 119 g/km
Vanafprijs 18.490 euro

Verdict
7 op 10

2013_mazda_3_07