Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

UPDATE: Uiteindelijk verkocht voor 12.760 euro!

Wie zijn slag wil slaan in de collectie van het Conservatoire Citroën, hét walhalla voor elke Citrofiel, zakt op 7 februari aanstaande best af naar hartje Parijs voor de veiling van het Salon Rétromobile. Het te veilen aanbod is ronduit spectaculair. Al steekt het Citroën ECO 2000 prototype er wat ons betreft bovenuit. Niet alleen omdat het een uniek prototype uit de collectie van het fabrieksmuseum betreft, maar vooral omdat de richtprijs best meevalt.

citroen eco 2000 prototype 01

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: tussen de 10 en 15.000 euro is de geschatte richtprijs voor dit uniek stukje Franse automobiele erfgoed. En dat is lang niet gek gezien het feit dat het hier om een rijdend prototype gaat dat anno 2014 terug relevanter is dan ooit. Maar vooraleer ze bij het Conservatoire worden beticht van platvloers verkwanseling van de héritage; Het betreft een model waarvan een gelijkaardig exemplaar in de verzameling zit (tevens het geval voor het unieke Dakarmonster ZR Rallye Raid dat ook onder de hamer gaat), en waarvan de verkoop dus wenselijk was met het oog op het onderhoud en de uitbreiding van het operationele museum.

citroen eco 2000 prototype 02

Specifiek gaat het om prototype SA 103. Het eerste van uiteindelijk vier concepts uit het programma ‘ECO 2000’, dat door de Franse staat gesponsord werd in de nasleep van de oliecrisis begin jaren zeventig. Zowat 100 PSA-ingenieurs engageerden zich om een auto te bouwen die totale efficientie nastreeft met een gecombineerd verbruik van 3 liter/100km. Het vierde en laatste prototype SL 10 kwam uiteindelijk erg dicht in de buurt met een gemiddeld verbruik van 3,5 liter/100km. Het geheim zit zich in een erg lage luchtweerstandscoefficient van 0,22 en een elektronisch gestuurde hydropneumatische ophanging die de aerodynamica onder alle omstandigheden optimaliseert.

citroen eco 2000 prototype 03

Voorin ligt een 704cc kleine driecilindermotor die 26pk produceert. Dankzij het beperkte gewicht spurt de ECO 2000 daarmee naar een respectabele topsnelheid van 140km/h. Het zonderlinge prototype is daarmee 32 jaar na datum relevanter dan ooit. En nog beter wordt het wanneer je weet dat je het autootje (in Frankrijk tenminste) ook legaal op de weg krijgt onder een uitzonderlijke verzamelaarsregistratie. Benieuwd voor hoeveel de ECO 2000 uiteindelijk verkocht wordt. Afspraak op 7 februari.