Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Voor een klein automagazine als DRIVR is het niet evident om zomaar te charteren wat er in ons opkomt. Dat we vorig jaar de Maserati GranTurismo naast de BMW M6 konden zetten – al was het de Cabrio –was dus een heus huzarenstukje. Toen er een mail van BMW binnenliep met de vraag of we een etmaal met de M6 Coupé wilden doorbrengen, én een tijd later nog eens met de M6 Gran Coupé, hoefden we dan ook niet te twijfelen. Kwestie van ons referentiekader te vervolledigen uiteraard.

2014_bmw_m6_gran_coupe_13

Maandagochtend 10u: Ik zie hem al van ver staan als ik in Bornem aankom. Toegegeven, 1.925 kg auto gedrapeerd in Sakhir Orange en dak uit koolstofvezel, én nog eens geschoeid met de optionele twintigduimers die de standaard blauwe remklauwen amper verhullen, daar kijk je niet zomaar naast. Indrukwekkend, dat zeker. Elegant? Iets minder. Maar dat is natuurlijk niet de hoofdzaak van de Motorsport-variant van deze 6-Reeks. Daar wijzen de 560 paarden en 680 koppelmomenten je wel op, wanneer ze zich in gereedheidstellen als ik de 4,4-liter grote V8 met de startknop wakker schud.

2014_bmw_m6_coupe_01

2014_bmw_m6_coupe_062014_bmw_m6_coupe_10

Woensdagmiddag 16u: Ik ben maar wat blij als blijkt dat de Gran Coupé in een iets subtieler Silverstone-grijs is uitgedost, aangezien ik net een papier heb getekend waarop staat dat ik de komende 24 uur voor 161.000 euro aan M-geweld verantwoordelijk ben. Hoe minder opvallend, hoe liever dus. Waar dat prijsverschil van maar liefst 15.065 euro met de M6 Coupé precies zit? In het Individual-volleder in Merino Cohibabraun (7.800 euro) en het Bang & Olufsen-audiosysteem (5.240 euro) bijvoorbeeld, om er maar twee te noemen.

2014_bmw_m6_coupe_12

Maandagochtend 10u15: Dat de M6 Coupé in wezen een tweedeursvariant van de M5 is, mag meteen duidelijk wezen. Niet alleen omdat hij exact hetzelfde blok in het vooronder krijgt – en dus quasi gelijkaardige prestaties neerzet, namelijk 4,2 seconden tot 100 en een begrensde topsnelheid van 250 km/u – maar ook omdat je ook hier demping, stuurweerstand, gangwissels en gasrespons individueel kunt instellen. Met ander woorden: ik ben het eerste half uur zoet met de geschikte stand te vinden.

2014_bmw_m6_coupe_07

2014_bmw_m6_coupe_142014_bmw_m6_coupe_08

Woensdagmiddag 16u15: Dat de M6 Gran Coupé een vierdeursvariant is van een tweedeursvariant van een vierdeursvariant, blijkt dan weer uit zijn afmetingen: 5,01 meter lang en 2,11 meter breed door de beginnende avondspits manoeuvreren, het vergt wat gewenning. Gelukkig laat de Gran Coupé zich met alle parameters op ‘Comfort’ dociel en boterzacht piloteren en doet de M DKG-zeventraps naadloos zijn werk. Wanneer ik thuiskom, concludeer ik dan ook dat de Gran Coupé een uitstekende snelweg- en filecruiser kan zijn.

2014_bmw_m6_gran_coupe_14

2014_bmw_m6_gran_coupe_312014_bmw_m6_gran_coupe_38

Maandagmiddag 12u30: Wanneer ik de M6 Coupé voor de lunch parkeer, vind ik de parkeerstand van de M DKG niet. Tot ik er met de voet op de rem en draaiende motor de handleiding op nasla, en lees dat je het contact gewoon moet afleggen als de bak nog in ‘D’ staat. En inderdaad: de ‘P’ op de schakelhendel licht op. Ik heb intussen een consensus bereikt over de rijparameters. Hoewel de Coupé beter is afgeveerd dan de Cabrio – wegens stijvere koets – is de ophanging in ‘Sport+’ te stevig voor betonwegen. Idem voor het dikke stuur, dat dan vooral zwaarder weegt en geen gevoel toevoegt. In ‘Sport’ dus, net als schakeltijden en gasrespons, die in ‘Sport+’ door de muur van koppel nerveus uit de hoek durft komen bij te veel speling van de rechtervoet. Alleen de ophanging blijft in ‘Comfort’.

2014_bmw_m6_coupe_03

Woensdagavond 19u: Ik pik een vriend op om naar de bioscoop te gaan. Onderweg experimenteer ik met de rijparameters. Als ik aan een verkeerslicht sta, kan ik een stoplichtsprintje acceleratietest niet laten. Het is koud en nat, dus ik duw het gaspedaal maar een kwart en laat de rijpolitie waken. Licht op groen en… de achterkant gaat sneller zijwaarts dan ik had ingeschat, maar de tractiecontrole grijpt meteen in. Als alle vier de wielen in dezelfde richting wijzen, is de acceleratie overweldigend. De geluidsbeleving moet het hebben van het Active Sound Design, maar klinkt iets gedempter dan in de M6 Coupé. Ik blijf verrast over de snel uitbrekende achterkant en inspecteer de staat van de achterbanden. ‘Profiel’ is een rekbaar begrip, zo blijkt. En op de koop toe begint er natte sneeuw te vallen…

2014_bmw_m6_gran_coupe_10

2014_bmw_m6_gran_coupe_442014_bmw_m6_gran_coupe_28

2014_bmw_m6_gran_coupe_07

Maandagmiddag 14u:Tijd voor m’n vertrouwde testtraject. Tussenacceleraties zijn ronduit verbluffend, van de geluidsbeleving word ik nog steeds niet warm. Een Pieter Ameye-trucje, het raampje iets openen om zo wat van de uitlaat mee te krijgen, brengt wat verbetering. Op m’n testtraject blijft de dominantie van de motor indrukwekkend, net als de snappy overgang van grip naar slip. Gelukkig is er de immer alerte rijpolitie, die zelfs bovenin derde versnelling zijn aanwezigheid – en nut – laat gelden. Voor mijn rijtalent zitten de belangrijkste nuances van de M6 in de juiste instelling van de ophanging: in ‘Comfort’ durf ik meer op de achterbanden te ‘leunen’, terwijl in ‘Sport+’ het stuurgevoel beter geaccentueerd wordt, dat precies en snel op m’n inputs reageert. De omvang van de Coupé, zijn gewicht en brutale vermogen blijven de rijbeleving domineren.

2014_bmw_m6_coupe_13

2014_bmw_m6_coupe_112014_bmw_m6_coupe_09

Donderdagochtend 10u: Tijd voor de fotoshoot. Gelukkig is het weer wat beter en blijft het redelijk droog. Ik hou collega Bert gezelschap, terwijl Arthur voor de foto’s enkele keren heen en weer rijdt. Het moet gezegd: de Gran Coupé klinkt van buiten indrukwekkender dan binnenin. Wanneer we onze foto hebben en Arthur terugkeert, is hij onder de indruk van de omvang van de BMW. “Nu is hij nogal nerveus, maar met nieuw rubber en met beter weer moet het indrukwekkend zijn,” aldus Arthur, “maar de snelheidsbeleving is sowieso fenomenaal. Ook op de Autobahn moet dit schitterend zijn.” Ik hou het in m’n achterhoofd als we na de middag terugkeren richting Bornem.

2014_bmw_m6_gran_coupe_03

2014_bmw_m6_gran_coupe_272014_bmw_m6_gran_coupe_46

Dinsdagochtend 10u: De sleutels terug afgegeven bij BMW, met gemengde gevoelens. Er is namelijk heel wat talent nodig om de BMW M6 Coupé op het maximum te rijden, net als heel wat plaats. En dat is er niet in ons land, tenzij op circuit. Na 24 uur bleef dus vooral de snelheidsbeleving hangen, net als de dominantie van de motor. Ik kan me dan ook niet van de vraag ontdoen of je bij ons niet beter gebaat bent met xDrive om het vermogen efficiënt aan de grond te krijgen, als blijkt dat de rijhulp daar al voor een flink stuk voor nodig is. De vraag of het dan nog een echte ‘M’ is, is uiteraard een logisch gevolg, al is de 6-Reeks van nature een logge en zware basis. In de ‘gewone’ M6 blijf ik qua tactiliteit die ik van een M verwacht wat op m’n honger zitten, al schijnt het Competition Package volgens evo te helpen.

2014_bmw_m6_coupe_04

Donderdagmiddag 16u: Ook de sleutels van de BMW M6 Gran Coupé gaan terug naar de rechtmatige eigenaar. Grote verschillen met de M6 Coupé kan ik na 24 uur niet echt vinden, tenzij de toegenomen omvang en het iets verfijndere geheel. Die omvang in combinatie met de motor doet de conclusie nauw aansluiten bij die van de M6 Coupé, waardoor ik me ook hier afvraag wat xDrive zou kunnen doen. Audi doet het tenslotte bij de RS7 en Mercedes biedt het aan op de CLS 63 AMG. De ‘M’ lijkt me eerder ingegeven op aanraden van het Midden- en Verre Oosten – wat je BMW uiteindelijk niet kwalijk kunt nemen. Voor een vierdeurs-M met V8 zou ik zelf eerder in de richting van de M5 kijken, tenzij je absoluut voor z’n lijn kiest. Want, zoals collega Pieter eerder al zei, die blijft nog steeds bijzonder geslaagd.

[Foto’s: Ken Divjak (M6 Coupé) & Bert Claes (M6 Gran Coupé)]

BMW M6 Coupé

Plus Min
+ Explosieve krachtbron
– Mist tactiliteit

BMW M6 Gran Coupé

Plus Min
+ Autobahnstormer – Omvang & gewicht

Weggecijferd

BMW M6 Coupé BMW M6 Gran Coupé
Motor 4.4 V8 biturbo 4.4 V8 biturbo
Aandrijving Achterwielen Achterwielen
Overbrenging 7-bak, dubbele koppeling 7-bak, dubbele koppeling
Vermogen 560 pk 560 pk
Koppel 680 Nm 680 Nm
Gewicht 1.925 kg 1.950 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,2 s 4,2 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd) 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 15,2 l/100 km 15,4 l/100 km
C02-uitstoot 232 g/km 232 g/km
Prijs 128.750 euro 134.100 euro

Verdict

BMW M6 Coupé 8 op 10
BMW M6 Gran Coupé 8 op 10