Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Lancia’s actiemodelletje ‘Delta S Momodesign’ had onze redactieparking nog maar goed en wel verlaten toen het persbericht binnenliep dat het nog dit jaar over and out was met de distributie buiten de eigen landsgrenzen – Enkel in Italië blijft de kleine Ypsilon (voorlopig) in de showrooms wegens uitzonderlijk succes. Maar als we eerlijk moeten zijn kwam die beslissing geen seconde te vroeg. Iets wat deze Momodesign overigens pijnlijk in de verf zet.

Lancia-NewDelta-MomoDesign-3

Waar te beginnen. Bij de aangepaste tellerpartij die niet toevallig doet herinneren aan die van de wijlen Delta Integrale? Het feit dat er een onfortuinlijk gekozen ‘S’ op de koffer staat? Of misschien bij het gebrek aan gewijzigde hardware. Want op een hoop cosmetische tweaks na, verschilt de Delta S Momodesign niet van de standaard Delta. Value for money krijg je dan weer wel. Met een hoop standaarduitrusting en de keuze tussen een 120pk sterke 1.4 benzine voor 22.690 euro of een 120 pk sterke 1.6 MultiJet die naast een 190 pk sterke 1.9 TwinTurbo MultiJet staat, beiden voor 24.190 euro.

Met die laatste, en meteen dus ook de krachtigste van het trio, gingen we een week op pad om al snel tot de constatatie te komen dat de Italiaanse diva al die plastische chirurgie maar moeilijk verteert. Want alle sportieve en zwartgelakte elementen ten spijt, is de Delta eerst en vooral een comfortabele cruiser met een bijpassend chassis dat 18-duimers nog nooit goed heeft kunnen verteren. En dat uit zich niet alleen in een gebrek aan grip en tractie bij droog weer, laat staan wanneer het geregend heeft, maar ook een ophanging die het flink lastig heeft met het (onafgeveerd) gewicht van de neuszware schone. Een kleinere, en vooral lichtere, motorisatie lijkt met andere woorden beter op zijn plaats. Al gaat het slechte nieuws niettemin verder.

Lancia-NewDelta-MomoDesign-4

lancia_delta_s_by_momodesign_6-1Lancia-NewDelta-MomoDesign-6

Lancia-NewDelta-MomoDesign-5

Want ook de besturing, versnellingsbak en remmen laten het afweten met een schrijnend gebrek aan transparantie en tactiliteit. Zelfs de nieuwe interieurmaterialen van deze S Momodesign doen wat ons betreft afbreuk het design van het interieur, en verwijzen we resoluut terug naar de tekentafel. En dat terwijl je de hele tijd naar die Integrale-achtige tellers moet kijken. Het is misschien wel de spreekwoordelijke druppel.

De vraag is of we het de marketingafdeling kwalijk kunnen nemen. Met nauwelijks enig budget en een auto die op voorhand al gecompromitteerd was, heb je natuurlijk weinig mogelijkheden. Alleen namen ze de schroomlijke vergissing om de Delta een sportief kantje te willen aanmeten, terwijl net comfort, bovenop een eigenzinnig design met smaakvolle kleuren en materialen, altijd al de troefkaart van de Delta is geweest. Niet dat we de Delta daarmee dus helemaal willen verketteren. Deze Momodesign-editie daarentegen…

LANCIA Delta S Momodesign 1.9 MultiJet 190

Plus Min
+ Uitgebreide standaarduitrusting – Schiet fundamenteel te kort

Weggecijferd

Motor 1.9 4-in-lijn, bi-turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 190 pk (@ 4.000 tpm)
Koppel 400 Nm (@ 2.000 tpm)
Overbrenging 6-bak, manueel
Gewicht 1.430 kg
Acceleratie (0-100 km/u) 7,9 s
Topsnelheid 222 km/u
Gem. testverbruik 7,9 l/100 km
CO2-uitstoot 149 g/km
Vanafprijs 24.190 euro

Verdict
5 op 10

Lancia-NewDelta-MomoDesign-2