Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Naar eigen zeggen heeft BMW wereldwijd 11.000 bestellingen genoteerd voor zijn elektrisch aangedreven BMW i3-model. Op de Duitse thuismarkt werden tijdens de maand december 555 registraties genoteerd. Dat zes maanden nodig zijn om 10.000 bestellingen uit te voeren doet vragen rijzen over de geïnstalleerde capaciteit van de fabriek in Leipzig.

2014_bmw_i3_launch_13

Officieel werden hierover tot nog toe weinig precieze cijfers gepubliceerd. Enkel dat de geplande capaciteit in maart zal worden bereikt. Aanvankelijk werd gesproken over een jaarcapaciteit van 10.000 auto’s met mogelijk een verdubbeling op korte termijn indien nodig. Volgens BMW werden voor de productie 800 arbeiders aangenomen. Geschat aan 25 tot 30 arbeidsuren per auto komt dat overeen met een jaarcapaciteit van rond 40.000 auto’s.De jaarcapaciteit van de batterij productie zou bij 50.000 stuks per jaar liggen, dat van de carbon module (Landshut en Leipzig) rond 45.000 stuks. Cijfers die wel moeilijk overeenstemmen met de aangekondigde investeringen van 2 miljard euro. Waarschijnlijk voor BMW i3 en BMW i8 samen.

Voor investeringen in ontwikkeling en in productie nemen van een nieuw model geldt de vuistregel van 1 miljard euro. Die moeten dan worden afgeschreven over jaarlijks enkele honderd duizenden exemplaren. Meer dan één miljoen over de totale levenscyclus van het model. Voor modellen in de hogere prijsklassen kan dat met minder. In vele gevallen worden kosten voor ontwikkeling en in productie nemen gedeeld over meerdere gelijksoortige modellen.

BMW investeert jaarlijks om en nabij 4 miljard euro in R&D die dan worden afgeschreven over een jaarproductie van iets meer dan 1,8 miljoen auto’s. Daarmee vergeleken liggen bovenvermelde investeringen aan de hoge kant. Een belangrijk gedeelte van de investeringen in beide EV-modellen slaan op R&D van lichtgewicht kunststofvezel waardoor BMW zich enkele jaren voorsprong op de concurrentie heeft verzekert. Investeringen die moeten worden afgeschreven op toekomstige modellen die met kunstvezel worden geproduceerd.

Niet nieuw
De interesse van BMW voor kunststofvezel is niet nieuw. BMW is voor 15,7 per cent aandeelhouder in SGL, Susanne Klatten is voor 12,6 per cent eigenaar van BMW en tevens hoofdaandeelhouder in SKion, dat zelf 26,9 per cent van de SGL aandelen controleert. Volkswagen is voor 9,9 % aandeelhouder. SGL is ’s werelds grootste grootste producent van kunststofvezel.

Susanne Klatten is de dochter van Herbert Quandt die in 1959 het in grote moeilijkheden verkerende BMW redde van een mogelijke overname door Daimler Benz. Met uitzondering van hun know-how op gebied van nieuwe materialen, gaat het financieel niet zo goed met SGL. In 2012 noteerde BMW zelf een verlies van 143 miljoen euro op zijn participatie in SGL. Rotec, de afdeling kunststof rotorbladen voor windturbines, werd recent verkocht aan de Duits-Chinese investeerder Patrick Ghou.