Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

‘2012 wordt een anno di transizione voor Alfa Romeo’, schreven we twee jaar geleden bijna dag op dag. We hadden het toen niet kunnen vermoeden, maar twee jaar later is er nog steeds geen spoor van de 159-opvolger en bestaat Alfa’s gamma – de 4C even niet meegerekend – nog steeds uit de MiTo en Giulietta. Die worden er in tussentijd niet jonger op, dus was een facelift een noodzakelijke verademing. Als eerste aan bod: de MiTo, die meteen ook zijn motorenpalet dooreengeschud ziet.

alfa_romeo_mito_21

2014_alfa_romeo_mito_13_1280x9602014_alfa_romeo_mito_twinair_07

Maar laat ons wel wezen: om de optische wijzigingen te zien heb je een bijzonder scherpe arendsblik nodig. Heb je die niet, dan lijsten we ze even voor je op: de Scudetto wordt voortaan voorzien van een randje chroom, de koplampen ogen een tint donkerder en en ook het aanbod aan beschikbare kleuren en velgen is licht gewijzigd. Binnenin zijn de stoelen lichtjes hertekend en heeft de bambino voortaan recht op het gebruiksvriendelijke Uconnect-multimediasysteem, desgewenst met ingebouwde TomTom-navigatie.

Interessanter is echter wat er zich voortaan onder de motorkap afspeelt: de 1.4 MultiAir (135 pk) verdwijnt van de scène – net als zijn TCT-variant, al zou die later nog een comeback maken – en de TwinAir 85 staat voortaan als TwinAir 105 in het programma. De tweecilinder eist bij de MiTo nu de hoofdrol in het benzineverhaal op (zoals de 1.0 EcoBoost bij de Ford Fiesta). Al staan de atmosferische 1.4 (70 of 78 pk) en de 1.4 MultiAir (170 pk in QV-spec) vooralsnog gewoon mee op de planken. Alfa puurt met 105 pk (bij 5.500 tpm) dus 20 paarden meer uit de 875 cc grote TwinAir, maar laat het koppel van 145 Nm (bij 2.000 tpm) ongewijzigd. De chrono’s staan met 11,4 seconden tot 100 en topsnelheid van 184 km/u daarmee iets scherper dan z’n voorganger.

2014_alfa_romeo_mito_14_1280x960

2014_alfa_romeo_mito_twinair_032014_alfa_romeo_mito_twinair_01

In de praktijk trap je de tweecilinder nog steeds behoorlijk op z’n staart. Niet omdat hij niet vooruit te branden is – want de TwinAir voelt nog steeds sneller aan dan de cijfers insinueren – maar vooral omdat de tweecilinder zo aanstekelijk en enthousiast klinkt dat je je rechtervoet moet intomen om niet steeds in de hogere toerentalregionen te belanden. Dat is echter onvermijdelijk als je wat vlotter aan de slag wilt, net als de vermaledijde DNA-schakelaar, die in de praktijk altijd in Dynamic blijft staan. Alleen dan heb je namelijk recht op het maximumvermogen en –koppel van de TwinAir.

Eens op tempo legt de MiTo een volwassen rijgedrag aan de dag, met een aangename turn-in dankzij het lichtere gewicht in de neus en de achttienduimers van onze testauto. De keerzijde van deze Alfa Romeo MiTo TwinAir is drieledig: het stuur, dat te introvert is naar onze mening; het ophangingscomfort, dat alsnog gebaat gaat bij de keuze voor een kleiner maatje lichtmetaal; en het verbruik, dat op het einde van onze testweek bijna dubbel zo hoog lag als de 4,2 liter die Alfa zelf opgeeft. Al valt dat voor een groot deel toe te schrijven aan hoe je rechtervoet op de knetterende soundtrack reageert. De onze moest na een week in elk geval even ontwennen.

ALFA ROMEO MiTo 0.9 TwinAir 105

Plus Min
+ Aanstekelijk TwinAir-blok… – … jaagt het verbruik de hoogte in

Weggecijferd

Motor 0.9 2-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 105 pk (@ 5.500 tpm)
Koppel 145 Nm (@ 2.000 tpm)
Overbrenging 6-bak, manueel
Gewicht 1.130 kg
Acceleratie (0-100 km/u) 11,4 s
Topsnelheid 184 km/u
Gem. testverbruik 8,0 l/100 km
CO2-uitstoot 99 g/km
Vanafprijs 18.200 euro

Verdict
7 op 10