Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Als je anno 2014 op een 3-Reeks Coupé aast, dan moet je er al behoorlijk je hoofd bij houden. Zoek je daarbij een bedreven benzinemotor maar is de aangeblazen drieliter Reihensechser uit de 335i iets teveel Q-car voor je portefeuille, dan wordt het al helemaal opletten geblazen om niet in een Babylonische spraakverwarring terecht te komen. Zoals bij deze 428i bijvoorbeeld. Goochelen met getallen of grondig gestructureerd?

2014_bmw_428i_01

Het antwoord: beide. Sinds de lancering van de F30 staat er namelijk ‘4-Reeks’ op het paspoort van de 3-Reeks coupé. Niets nieuws voor wie er DRIVR regelmatig op naleest, maar ook geen geheel onlogische keuze. Audi labelde tenslotte de tweedeursvariant van de A4 al ‘A5’ en plakte er enkele keren het woord ‘premium’ bij. Geen slag in het water, zo bleek, en wanneer het regent in Ingolstadt, druppelt het in München. Resultaat: de marketingjongens geven de berlines, breaks en hatchbacks voortaan een oneven getal mee; alle coupés, cabrio’s en Gran Coupés een even getal. Vandaar de ‘4’ op de koffer van deze BMW 428i. Logica die het grote publiek makkelijker naar het juiste model moet leiden, maar waar BMW-adepten allicht hun bedenkingen bij hebben.

2014_bmw_428i_102014_bmw_428i_11

2014_bmw_428i_09

2014_bmw_428i_252014_bmw_428i_06

Diezelfde adepten hebben het de laatste jaren namelijk al aardig te verduren gekregen: alle atmosferische zespitters verloren twee cilinders (op de 435i na) en kregen drukvoeding in de plaats. Weg romige Reihensechsers, maar daardoor is BMW wel geheel mee met de verbruiks- en emissienoden van deze tijd. Zo komt het dus dat deze 428i een twee liter groot viercilinderblok in het vooronder krijgt, waar dankzij een twinscroll-turbo 245 pk (tussen 5.000 en 6.500 tpm) en 350 Nm (tussen 1.250 en 4.800 tpm) uit wordt gepuurd.

2014_bmw_428i_31

Geen wonder dat de sprint tot de honderd op wat minimale turbolag na in een moeiteloze 5,9 seconden verloopt, en dat de 428i met 250 km/u aansluit bij het gentlemen’s agreement. Het N20-blok komt soepel voor de dag maar loopt niet over van karakter, waardoor we onszelf erop betrapten eerder te short-shiften dan de begrenzer op te zoeken. Schakelen deed 1-FRL-460 overigens met de manuele zesbak, die bij koudstart wat ruw aanvoelt maar verder vlot zijn werk doet. Al geloven we graag dat de ZF-achttraps het introverte blok uitstekend aanvult. Die bedeesde kant compenseerden de ingenieurs door het geluid in het interieur iets basrijker en voller laten klinken, maar van buitenaf is de inspiratie een beetje zoek.

2014_bmw_428i_17

2014_bmw_428i_162014_bmw_428i_18

Naar goede gewoonte is het rijgedrag dan weer wél geïnspireerd: de 4-Reeks krijgt hetzelfde onderstel als dat van de huidige 3-Reeks – dat we eerder al positief quoteerden – maar met iets scherpere afstelling. Bovendien is de 4-Reeks 14 mm langer en breder, en vooral 52 mm lager dan de berline. BMW schermt daarbij met het laagste zwaartepunt in het huidige gamma. Combineer dat met de quasi klassieke 50:50-gewichtsverdeling, en het wekt geen verbazing dat het ook met deze 4-Reeks aangenaam bochtenpikken is. Ook de koets blijft prima in het gareel, al kunnen we ons niet van de indruk ontdoen dat het comfort de bovenhand kreeg en de 428i dus iets sneller doorhangt bij lastwissels – maar dat hoeft met vlot anderhalve ton ook niet te verbazen.

2014_bmw_428i_32

Alles kan uiteraard naar believen gefaseerd worden aangescherpt met het Driving Experience Control, dat nog steeds vooral in de Sport-stand te genieten is. Alleen blijft het jammer dat de Servotronic dan alleen gewicht toevoegt eerder dan feedback, al is die in Comfort-modus voldoende om uit de voeten te kunnen. De weerstandsopbouw blijft naarmate de stuurhoek toeneemt dan weer niet helemaal consequent, waardoor je regelmatig kleine correcties uitvoert die aan het vertrouwen knabbelen.

2014_bmw_428i_13

2014_bmw_428i_192014_bmw_428i_23

Verder valt er weinig te lamenteren aan de BMW 428i: de koetswerklijnen mogen dan wel iets minder scherp zijn dan die van het conceptmodel dat vorig jaar op het salon van Detroit werd voorgesteld, toch geven de gewelfde heupen en bredere stance de 4-Reeks een geheel eigen karakter, dat geaccentueerd wordt door de bredere nieren, specifieke bumpers, 16 mm lagere daklijn en air breathers op de flanken. Binnenin sluit het instrumentenpaneel dan weer naadloos aan bij dat van de 3-Reeks, en zijn het de achterpassagiers die het verschil zullen merken. Niet alleen omdat de achterbank de centrale plaats opoffert, maar vooral omdat ze meer beenruimte biedt dan die van de vorige 3-Reeks Coupé.

2014_bmw_428i_35

Spring je wat los om met de optielijst, dan tikt de rekening flink aan. Zo hing er aan onze testwagen een prijskaartje van 52.480 euro, met in grote lijnen niet meer dan de Sport-line (met onder meer sportstoelen die beter steunen dan de (te) vlakke standaardstoelen (€ 1.935)), het Korallrot-leder (€ 2.025) en het Exclusive-pack (met onder meer parkeersensoren, adaptieve koplampen en het Professional-navigatiesysteem (€ 5.050)). Hou je de vinger op de knip, dan rolt de BMW 428i vanaf 41.200 euro de showroom uit. Daarvoor krijg je een coupé die een inherent betere balans aan de dag legt dan de 3-Reeks berline, maar dat liever niet op het scherpst van de snee doet.

2014_bmw_428i_03

[Foto’s: Bert Claes]

BMW 428i (F32)

Plus Min
+ Freude am Fahren – …maar niet op het scherpst van de snee

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 245 pk (@ 5.000 – 6.500 tpm)
Koppel 350 Nm (@ 2.500 – 4.800 tpm)
Overbrenging 6-bak, manueel
Gewicht 1.525 kg
Acceleratie (0-100 km/u) 5,9 s
Topsnelheid 250 km/u (begrensd)
Gem. testverbruik 8,4 l/100 km
CO2-uitstoot 154 g/km
Vanafprijs 41.200 euro

Verdict
8 op 10

2014_bmw_428i_34