Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Op de dag dat BMW zijn voorwielaangedreven 2-Reeks Active Tourer presenteert, loopt vanuit het Renault-kamp het persbericht binnen dat de vierde generatie Twingo vijf deuren, de motor achterin én achterwielaandrijving krijgt. En dat is heugelijk nieuws als je beseft dat er uiteraard opnieuw een RenaultSport-versie in de pijplijn zit. Maar de geschiedenis bewijst dat Renault wel eens vaker met het idee van achterwielaandrijving flirt. We hebben ze daarom nog eens op een rijtje gezet.

Renault Dauphine/Ondine

Renault_Dauphine

De Dauphine werd geproduceerd tussen 1956 en 1967, en werd niet geheel onverwacht een groot succes. Als gevolg produceerden de Fransen meer dan 2 miljoen exemplaren van de zuinige familiewagen, met onder andere vestigingen in Spanje, Argentinië, Nieuw-Zeeland, Brazilië, Afrika en Italië. Daar werd de Dauphine in onderaanneming gebouwd door Alfa Romeo, waardoor de Française er als Alfa Romeo Dauphine door het leven ging. Hoewel de Dauphine oorspronkelijk ‘Corvette’ zou heten, werd daar na de introductie van die andere ‘Vette al snel vanaf gezien. De Ondine was dan weer de luxueuzere variant van de Dauphine.

Renault (R)8 & 10

renault 8 gordini

De Renault 8 is de opvolger van de Dauphine en werd geproduceerd vanaf 1962 tot en met 1971. De 8 gebruikte als basis het platform van de Dauphine, maar introduceerde technische innovaties zoals een sealed-for-life-koelsysteem, vier schijfremmen rondom en een (optionele) semi-automatische Jaeger-transmissie met automatische koppeling. Niettemin staat de 8 in het collectieve geheugen gegrift in blauwe Gordini-livrei met dubbele witte strepen op de rallystages van onder meer Corsica en Monte Carlo.

Renault 5 Turbo

Renault_5_Turbo

Volgens Laurens van den Acker, huidig designopperhoofd bij Renault, heeft hij de mosterd voor de nieuwe Twingo bij deze Cinq Turbo gehaald. Kijk daarvoor maar naar de uitgesproken schouders en de helling van de achterruit van de nieuwe Twingo. Maar daar houden de gelijkenissen – uitgezonderd de achterwielaandrijving natuurlijk – min of meer op. Waar de Twingo eerst en vooral in de stadsjungle zal schitteren met een passe-partout-attitude, was deze door Marcello Gandini getekende Turbo een stuk wilder. Wat wil je, met de motor achter de voorstoelen, een korte wielbasis en geen enkel elektronisch vangnet whatsoever. Benieuwd hoe het ESP-systeem van de nieuwe Twingo RS zich zal laten configureren…

RenaultSport Spider

renault-spider

De RenaultSport Spider is zo’n autootje dat snel in de vergetelheid is geraakt. Deels doordat het concept zo atypisch was voor de rest van gamma, deels omdat Renault de directe confrontatie trof met de Lotus Elise. Beide zijn immers gebouwd rond een aluminium monocoque, maar daar waar het bij de Elise om een revolutionair gelijmd chassis gaat, koos Renault voor een eerder klassiek gelast chassis, dat tegelijk minder stijf en zwaarder was dan dat van de Elise. Bovendien was de Spider nog compromislozer, duurder, gevoelig zwaarder (930 kg vs 690 kg), dynamisch minder capabel én trager dan de Elise. Geen wonder dat er gedurende drie jaar productie slechts 1.800 exemplaren van zijn gebouwd. Al zal dat de huidige eigenaars waarschijnlijk worst wezen.

Renault Clio V6

renault_clio_v6

De Renault Clio V6 is ongetwijfeld de echte spirituele opvolger van de R5 Turbo, en heeft net als zijn voorouder de motor pal achter de voorstoelen liggen. De 1.4 viercilinder werd in dit geval een 3.0-liter V6 24-klepper met 230, dan wel 255 pk in de latere Phase II, die meteen ook een pak veiliger en toegankelijker werd met beduidend meer onderstuur. Het maakte van die laatste meteen ook ‘s werelds meest krachtige hot hatch, hoewel de pk/gewichtsverhouding tegenover de standaard Clio RS niet meteen wereldschokkend was. Niet dat het er verder toe doet. Mede dankzij zijn unieke configuratie, de karikaturale body(kit) en zijn ietwat gevreesde reputatie, was de Clio V6 een instant classic.

Renault Twizy

renault_twizy_drivr_03

Een groot succes kan je de Renault Twizy niet noemen. En dat is jammer, want op zich valt de Twizy absoluut te rechtvaardigen in dagelijks gebruik op korte tot middellange afstand. Niettemin is het concept uiteraard erg klimaatgevoelig doordat volwaardige deuren of een vorm van verwarming ontbreekt. Je zult dus al erg gebeten moeten zijn om er (in België) dag in dag uit mee rond te snorren. Iets waar de Twizy ons nochtans mee wist te verrassen. Een centrale zitpositie, veel koppel, de aandrijving op de achterwielen en een gebrek aan elektronische vangnetten maken dat je met de Twizy heel wat lol kunt beleven. Zolang de temperatuur mee wil tenminste.

Renault Twingo 4

renault twingo 4_02

renault twingo 4_01renault twingo 4_03

En nu is er dus de vierde generatie Twingo. Voor het eerst een (praktische) vijfdeurs, en met de motor achterin. De nieuwe Twingo werd dan ook samen ontwikkeld met de Duitsers van Smart, en zal ook de basis vormen van de volgende generatie Smart ForTwo en ForFour. Een lay-out die volgens Renault niet alleen het rijplezier ten goede komt, maar die ook extra binnenruimte genereert voor de inzittenden. Afwachten wat dat in de realiteit geeft. Op verdere informatie, net als prijzen, is het wachten tot het Salon van Genève begin volgende maand. Wij zijn alvast benieuwd.