Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met uitzondering van de 375 gelukkige eigenaars zullen maar weinig zieltjes het genoegen hebben om met de nieuwe McLaren P1 te rijden. Daarom dat gefundeerde reviews des te interessanter zijn. Al was het maar omdat zelfs de perszitjes uitzonderlijk beperkt zijn. Jezza gaf op geheel eigen entertainende wijze de aftrap. Maar er was niettemin ruimte voor extra diepgang. Enter Chris ‘Monkey’ Harris’ review met opnieuw veel superlatieven. En toch ben ik niet 100% overtuigd.

Niet dat het er veel toe doet. Met minder dan 100 geproduceerde F1’s en een beperkte oplage P1’s, is de keuze sowieso al even hypothetisch als relevant voor de happy few die daadwerkelijk voor één, laat staan beiden in de markt zouden zijn. Bovendien is de waarde van ‘de F1’ de laatste jaren zo spectaculair gestegen dat je voor één F1 drie P1’s kunt kopen. En ook op het vlak van prestaties en dagelijkse bruikbaarheid steekt de P1 zijn voorganger naar de kroon. Al is dat 20 jaar na datum misschien maar logisch ook.

Op zich zijn de twee – op hun achterwielaandrijving na – zelfs helemaal niet te vergelijken. De P1 is een kind van zijn tijd met een hybride-aandrijving, KERS push to pass, een DRS-systeem, actieve aërodynamica en een elektronisch gestuurde hydraulische ophanging. De F1 is tijdloos. En dat zowel qua achterliggend idee, concept, lay-out als uitvoering. Maar ik kan er ook helemaal naast zitten natuurlijk. Welke komt bij jullie in de imaginaire garage te staan. P1 of F1?