Om meteen met een cliché van wal te steken: er zijn geen winters meer. Ligt er het ene jaar sneeuw van december tot maart, dan duiken het andere jaar de temperaturen amper onder het vriespunt. Een streep door de rekening van eigenaars van vierwielaandrijvers? Nee hoor, want dat je met wat modderige boswegen ook het nodige plezier kunt hebben, bewijzen deze twee niet-alledaagse softroaders: de Fiat Panda 4×4 en de Suzuki SX4 S-Cross Allgrip.
Dat de kleine Fiat zijn ambitie niet onder stoelen of banken steekt, is al vanaf de eerste aanblik duidelijk: een bodemvrijheid van 150 mm, 50 mm extra rijhoogte, visuele addenda en de utilitair groene koetswerkkleur geven 1-FKL-974 een gretigere aanblik dan de standaard Panda. Al is ook hier de typische squircle nooit ver weg: van de gespaakte velgen over de vormgeving van de achterste zijruiten tot de mistlampen. Ook binnenin is het nog steeds een en al versmelting van square en circle dat de klok slaat: van het instrumentenpaneel over de versnellingspook tot de deurklinken. Genoeg om ze op je netvlies te hebben staan wanneer je de ogen sluit.
Op een ‘ELD’-knop tussen de toetsen van de zijruiten na, verschilt het interieur van de Panda 4×4 dus nauwelijks met dat van een doordeweekse Panda. Maar die knop ontluikt dan weer het geheime recept van de 4×4. Standaard gebruikt deze Fiat een elektronisch gestuurde koppeling om trekkracht naar de achterwielen te sturen wanneer de voorwielen in de problemen geraken. Schakel je het Electronic Locking Differential in, dan remt de Panda automatisch een doorslippend wiel af om zo de wielen met meer grip aan te drijven.
Ideaal voor een besneeuwd vertrek dus, en ook op deze modderige wegen is de Panda 4×4 amper op tractieproblemen te betrappen. De 75 pk sterke 1.3 MultiJet heeft dankzij de 190 Nm aan koppel voldoende trekkracht onderin, en de lichte en smalle koets ploetert prettig door de modder. De besturingsorganen zijn zoals we van Fiat gewend zijn aan de lichte kant, waardoor je wat vaker kleine stuurcorrecties doorvoert. Eens asfalt onder de wielen en tempo in de benen klinkt de MultiJet een pak luidruchtiger, en is het harder werken met de vijfbak om dat tempo erin te houden. Al verwacht je met een stoplicht- nu ja -sprint van 14,5 seconden geen mirakels. Verder zorgt de combinatie van de smalle koets en een comfortabele ophanging voor de nodige rol, en voor een eerlijk bochtengedrag zonder meer.
Wissel de sleutels van de Panda in voor die van de SX4 S-Cross, en je merkt alleen aan het ‘Allgrip’-logo op de kofferklep dat je met vierwielaandrijving te maken hebt. Meer zelfs, je merkt haast alleen aan het ‘S’-logo dat je met een Suzuki te maken hebt: dat de populaire crossovers van de laatste jaren genre Nissan Qashqai model hebben gestaan, valt niet te verbergen. Gelijkenissen met de vorige SX4, die ook als Fiat Sedici te krijgen was, zijn dan ook onbestaande: deze S-Cross is een formaat groter. Ook de ruimte binnenin is dus aanzienlijk toegenomen, en past visueel volledig binnen het huidige Suzuki-keurslijf.
Als de Japanners naast motoren en warme hatches nog iets anders voor mekaar hebben, is het vierwielaandrijving. Die heet in de SX4 S-Cross ‘Allgrip’, en laat je toe te kiezen tussen vier rijmodi: ‘Auto’, ‘Sport’, ‘Snow’ en ‘Lock’. In Auto-modus worden de achterwielen alleen ingeschakeld bij gripverlies op de vooras, en is de default modus bij gewoon gebruik. De Sportmodus scherpt de gasrespons aan en verdeelt de trekkracht naar believen over de voor- en achterwielen, terwijl de Snow-modus standaard de vier wielen aandrijft en de Lock-modus de klemtoon op de achterwielen legt, maar zichzelf uitschakelt bij hogere snelheden.
Ook de Suzuki trekt zich met zijn Allgrip feilloos uit de slag op de modderige ondergrond, al is het iets voorzichtiger navigeren met de grotere koets en iets scherpere ophanging dan die van de Panda. Op asfalt gaat alles dan weer vlotter, met de 1.6 DDiS-zelfontbrander – van Fiat-makelij overigens – die de 1.370 kg zware en 120 pk sterke S-Cross weliswaar in 13 seconden naar de 100 piloteert, maar die vooral dankzij 320 Nm in Sportmodus en een lichte maar precies schakelende zesbak voldoende sterk voor de dag komt. Ook insturen verloopt voldoende precies, met aanvaardbare dosissen directheid en feedback in het stuur, en het Allgrip-systeem houdt het rijgedrag aangenaam en de balans neutraal.
Aan het einde van de rit zijn de verschillen dan ook duidelijk: de Fiat Panda 4×4 is een klein eerlijk alledaags werkpaard – een werkpony, if you will – dat zich ook in minder ideale omstandigheden aardig uit de slag weet te trekken. De Suzuki SX4 S-Cross is dan weer een prettig sturende gezinswagen, die zijn crossoverlooks weet te staven met een degelijk werkende Allgrip-vierwielaandrijving. Beide hebben zo hun verdienste.
[Foto’s: Bert Claes]
FIAT Panda 4×4 1.3 MultiJet
Plus | Min |
+ Eerlijk werkpaardje |
– Ruwe MultiJet |
Suzuki SX4 S-Cross Allgrip 1.6 DDiS
Plus | Min |
+ Feilloze Allgrip | – Prijzig |
Weggecijferd
Fiat Panda 4×4 | Suzuki SX4 S-Cross |
|
Motor | 1.3 4-in-lijn turbodiesel | 1.6 4-in-lijn turbodiesel |
Aandrijving | Vier wielen | Vier wielen |
Overbrenging | 5 versnellingen, manueel | 6 versnellingen, manueel |
Vermogen | 75 pk | 120 pk |
Koppel | 190 Nm | 320 Nm |
Gewicht | 1.175 kg | 1.370 kg |
Acceleratie (0-100 km/h) | 14,5 s | 13 s |
Topsnelheid | 159 km/h | 175 km/h |
Gem. testverbruik | 5,7 l/100 km | 7,1 l/100 km |
C02-uitstoot | 125 g/km | 120 g/km |
Prijs | 16.850 euro | 25.499 euro |
Verdict
Fiat Panda 4×4 | ![]() |
Suzuki SX4 S-Cross | ![]() |