Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het 84ste Salon International de l’Auto et Accessoires staat opnieuw voor de deur en dat betekent – naast het verwelkomen van handenvol nieuwigheden – dat de veelbesproken Ferrari LaFerrari haar eerste kaarsje mag uitblazen. Iets wat enkele nieuwsgierige neuzen richting kamp van Maserati doet draaien. Parce que l’histoire se pourrait répéter. Het zou een mooi cadeau zijn in het jaar dat Maserati zijn 100e verjaardag viert.

2002_Ferrari_Enzo_Maserati_MC12

Er zat slechts twee jaar verschil tussen de onthulling van Ferrari’s Enzo (2002) en Maserati’s MC12 Stradale (2004). Het gedeelde onderstel en 6.0-liter Tipo F140B V12 met krachtcijfers van respectievelijk 660 en 630 pk & sprintcijfers van 3,2 en 3,8 seconden naar de honderd; minieme verschillen & ondertussen legendarische receptuur. Maar wat kon het Maserati schelen? In tegenstelling tot Ferrari – die met 400 productiestuks op individueel plezier doelde – lag de focus van El Tridente op het FIA GT-kampioenschap. De MC12 klokt hierdoor af op slechts 50 geproduceerde eenheden, waarvan 25 homologatie-exemplaren.

LaMaserati-Anton-small (1)

Nieuw decennium, tweede tweeling? De ingrediënten zijn alleszins aanwezig. Met een vernieuwde Quattroporte, het succesverhaal Ghibli en de nakende introductie van een SUV, mikt Maserati op 50.000 verkochte eenheden tegen 2015. Waarom hun gamma dan niet bekronen met een hypercar? De gedachte van een LaMaserati op het chassis van de LaFerrari met een identieke 6.3-liter V12 zonder KERS (om gewicht te besparen) en hertekende koets, klinkt ons als muziek in de oren. Anton Gjorsev en Mark Hostler geven ons tot slot de nodige renders om er ons iets bij te kunnen voorstellen. Hopelijk meer nieuws op de beursvloer in Genève.