Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Op dit eigenste moment maakt de auto-industrie zich op voor het eerste échte feestje van het jaar: het Salon van Genève. En dat schrijf ik zonder de shows van Detroit, Brussel en New Delhi te willen kleineren. Die vinden immers ook plaats in het voorjaar, maar moeten het qua aanzien toch afleggen tegen de show die al voor de 84ste keer het beste uit alle werelddelen in Zwitserland verzamelt. Alleen kondigt die beurs zich (voorlopig) eerder atypisch uit …

Geneve2014

Het Salon International de l’Auto heeft zijn naam geen klein beetje te danken aan de nabijheid van de Italiaanse supercar-regio. Maar ook de Britse constructeurs hebben er altijd hun beste beentje voorgezet, te beginnen met de Jaguar E-Type van 1961. Daarna volgden toppers als de Lamborghini Miura P400 van 1966, de Alfa Romeo Spider Duetto van 1967, de Citroën SM van 1970 en de Lamborghini Countach van 1971 om er maar een paar te noemen. Vorig jaar stonden de Ferrari LaFerrari, McLaren P1 en Porsche 918 er nog oog in oog met elkaar, want ook dat is eigen aan het Geneefse beursgebouw: een zakdoek groot en nauwelijks zeven hallen ruim. De standopvulling kan dus gerust thuisblijven, enkel de toppers halen de spotlights.

In dat opzicht doet de 2014-editie voorlopig atypisch aan. Op de Koenigsegg One:1 na zijn er dusver geen hypercar-aankondigingen, terwijl de stadsmussen dan weer oververtegenwoordigd zijn. Al zit de lancering van de drieling Citroën C1, Peugeot 108 en Toyota Aygo daar zeker voor iets tussen – gecombineerd met de onthulling van derde generatie Renault Twingo. Maar toch: vreemd dat PSA en Renault voor Genève kiezen als er dit jaar ook een beurs in Parijs is. De enige constructeur die de pk-traditie eer aandoet, is McLaren met de 650S. Maar da’s dan weer een herwerking van de 12C beter dan een complete verrassing, terwijl de Lamborghini Huracán ook geen geheimen meer kent.

Dat het Salon van Genève zich op het moment van schrijven anders dan anders aankondigt, heeft vooral te maken met het feit dat 2013 een geschift jaar was. UFO’s als de McLaren P1 landen niet elk decennium (laat staan elk jaar) terwijl we er vorig jaar drie (!) tegelijk hadden. Anderzijds blijf ik hopen dat merken de kracht van een echte verrassing aan het herontdekken zijn (nietwaar Maserati en Porsche?), waardoor het mij niet zou verwonderen als er op de persdag nog een paar onverwachte gasten opduiken om de show te stelen. Wij zijn er in ieder geval live bij als het gebeurt, dus hou onze website en social media-feeds nauwlettend in de gaten!

Dit artikel staat ook als edito in AutoWeek Vlaanderen 09 die nog tot 4/3 in de rekken ligt.