Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

nurburgring_thumbNoem het indoctrinatie, maar wanneer we ‘Nürburgring’ horen, denken we nog steeds meteen aan rondetijden, of die nu van de Seat Leon Cupra 280 komen (scherpgesteld op 7’58”44) of van de McLaren P1 (“onder 7 minuten”), en niet zozeer aan het autofiele pretpark dat ontsproot aan het brein van enkele megalomane Duitsers. Maar hoe zou het intussen met de puinhoop van dat laatste zijn?

De voorgeschiedenis van het financiële debacle van de Ring deden we in 2010 al uit de doeken, en de afloop in 2012 was dan ook te voorspellen. Nadat de Nürburgring Automotive GmbH (NAG) – de uitbaters – en de Nürburgring GmbH – de eigenaars – de boeken moesten toedoen, werd er vanaf 2013 naarstig gezocht naar overnemers. Aan interesse ontbrak het in elk geval niet, want niet alleen de Duitse automobilistenvereniging ADAC meldde zich aan, maar ook niemand minder dan Bernie Ecclestone.

Begin dit jaar verstreek de aanmeldingstermijn voor potentiële kopers, en in de tussentijd was de shortlist al een stuk gekortwiekt: Bernie Ecclestone leek zich vermoedelijk zelf uit de procedure teruggetrokken te hebben, en de ADAC werd geschrapt wegens een te laag bod – al betwist de automobilistenvereniging de gang van zaken en probeert het de Europese Commissie daarbij aan zijn kant te krijgen. Bleven over: Capricorn Group (een Duitse producent van onderdelen voor de autosector met een testsite langs de Ring) en de Amerikaanse investeringsgroep HIG Capital.

nurburgring_01

Nürburgringkenner en Bridge To Gantry-man Dale Lomas meldt nu dat de Amerikanen van HIG Capital een versnelling hoger zijn geschakeld: niet alleen werd de aankoop van de verschillende delen van de Ring (Nordschleife, F1-circuit, hotels enzovoort) geregistreerd bij de Duitse mededingingsautoriteit, maar HIG richtte voor elk van de Ringdelen een vennootschap op. Bijzonder concreet dus, en volgens Lomas kan het nu allemaal bijzonder snel gaan.

Meyrick Cox, de man achter het bod van HIG, beklemtoont evenwel dat er nog niks op papier staat, al bevestigt hij wel dat HIG de Nürburgring met alles erop en eraan wil overnemen. De bedoeling? Een financiële injectie van 25 miljoen euro en een businessplan waarin de publieke toegang, motorsport en constructeurs centraal staan. Bovendien is Cox zelf 18-voudig deelnemer aan 24-uursraces, dus liefhebbers hoeven niet meteen het ergste te vrezen. Maar hoe de plannen van HIG in de praktijk zullen uitdraaien, is nog koffiedik kijken. Eerst maar eens die verkoop finaliseren.