Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het RennSport-plunje van de Audi RS Q3 doet bij velen de wenkbrauwen fronsen. Maar zou een meer dan twee ton zware RS6 Avant dat ook niet moeten doen? En er is dacht ik niemand die bij deze Autobahnstormer nog vraagtekens plaatst. Kwestie van perceptie dus. Al heeft de nieuwe RS Q3 zijn hoger zwaartepunt natuurlijk niet mee. Het begin van een RS Q-rage of een schroomlijke (marketing)vergissing? We zijn benieuwd.

2014_audi_rs_q3_17

Want ondanks vage circuitintenties blijft de RS-badge bovenal de speed junks en andere Autobahn-enthousiastelingen plezieren. Een taak welk ze overigens met brio vervullen dankzij hun quattro-vierwielaandrijving, die ongeacht de weersomstandigheden voor optimale grip en tractie zorgt. Vaak een tikkeltje te efficiënt voor hun eigen goed. Maar het blijft een USP om ‘U’ tegen te zeggen. Het is overigens niet toevallig dat de concurrentie uit München en Stuttgart steeds vaker vierwielaandrijving in de aanbieding heeft. Al was het maar om al die pk’s en Nm’s nog enigszins ordentelijk aan de grond te krijgen.

2014_audi_rs_q3_022014_audi_rs_q3_07

2014_audi_rs_q3_15

In het geval van RS Q3 valt die krachtbrigade nog best mee. Met 310 pk en en 420 Nm houdt deze RS het naar RennSport-normen zelfs bescheiden. Dezelfde motor presteert immers een tikkeltje beter in de RS3 Sportback (die intussen uit productie is) en TT RS Plus die respectievelijk 340 en 360 pk laten noteren. Een bewuste zet waarmee Audi het verbruik, en dus ook het C02-cijfer wou drukken. Want de RS Q3 is bepaald geen lichtgewicht en noteert inclusief zijn vijfcilinder turbo, quattro vierwielaandrijving en 7-traps S tronic met dubbele koppeling, vlot meer dan 1.700 kg in het vakje ‘massa rijklare toestand’ van het gelijkvormigheidsattest. Fors voor een auto die niet meteen uitblinkt door zijn binnenruimte, maar wel weer 6 gram per kilometer minder uitstoot dan de nochtans beduidend lichtere RS3.

2014_audi_rs_q3_05

Te zot om los te lopen eigenlijk. Want met een prijskaartje 56.500 (of meer dan 70.000 euro in het geval van onze tester) is de RS naar goede Audi-gewoonte behoorlijk aan de prijs. En toch. De dwarsgeplaatste 2.5-liter vijfcilinder turbomotor met directe injectie maakt veel, zoniet alles goed. Het is niet toevallig dat de motor reeds vier jaar op een rij bekroond werd met een ‘Engine of the Year‘-award. En ook in de Q3 heeft het blok weinig van zijn charmes verloren – Al is het het geluid dat tikkeltje meer gedempt dan bij de RS3 of TT RS het geval is. Jammer, want van alle turbomotoren klinkt een vijfcilinder met voorsprong het meest karakteristiek. Vraag dat maar aan Walter Röhrl.

2014_audi_rs_q3_14

Kortom, de goesting om met de RS Q3 op zwier te gaan is voor een groot deel te danken aan de atypische motorconfiguratie voorin. Pas enkele seconden later volgt de bedenking dat de zitpositie jammer genoeg ronduit catastrofaal is. Nu is ondergetekende met zijn 1m86 niet de norm, maar de hoge zitpositie is zelfs voor kleinere bestuurders ronduit frustrerend. Met de stoelen zelf is dan weer weinig mis. Al mocht extra ‘kuipgevoel’ eventueel nog wat hoger op Audi’s prioriteitenlijstje hebben gestaan. Het optionele ‘quilted‘ leder met witte stiksels geeft het interieur in ieder geval veel cachet.

2014_audi_rs_q3_18

Los van opmerkingen over het meubilair, is de aandrijflijn er dus eentje om U tegen te zeggen. Met de maximum trekkracht van 420 Nm helemaal onderin bij 1.500 tpm, over een gepolijst middengebied tussenin tot een stevige punch bovenin met het piekvermogen van 310 pk bij 6.700 tpm. Zelfs het verbruik valt gezien de prestaties best mee. Reken op een gemiddelde van om en bij de 10 liter bij een normale, vlotte rijstijl. En vlot minder dan 10 liter aan constante (en min of meer legale) snelheden op de autosnelweg.

2014_audi_rs_q3_04

2014_audi_rs_q3_122014_audi_rs_q3_09

Maar de RS Q3 belooft uiteraard ook extra rijplezier in de bochten. Ons van winterbanden voorziene tester kon de verwachtingen enigszins inlossen, maar werd op en richting limiet geplaagd door de ongewoon hoge temperaturen voor de tijd van het jaar, en het bijbehorende effect op de rubbers in kwestie. Verder is de RS Q3 een typisch point and squirt-wapen, dat het vooral moet hebben van meanderende stukken op middelhoge en hoge snelheid. Het gewicht ligt ondanks alles te hoog, en vooral het hoge zwaartepunt speelt de kleine SUV parten. Zelf schakelen is de boodschap, ware het niet dat de peddels niet helemaal uitnodigen tot flipperen en de plus en min (naar goede VAG-traditie) tenenkrommend verkeerd gepositioneerd staan. Valt mee te leven op een run of the mill VAG-product, maar niet op een RS. Fix it Audi, fix it!

2014_audi_rs_q3_06

Al zegt het vast iets over het typische clientèle welk de automaatpook 99% van de tijd in zijn ‘D’ heeft staan, en de manuele stand al evenmin beroert. Gelukkig is de RS Q3 ook dan een fijne metgezel, met een stugge maar verder correct getunede passieve ophanging en een goed afgewogen stuur. Zolang je de Dynamic modus van het Audi Drive Select niet activeert tenminste. Wel konden we de elektronica op een schoonheidsfoutje betrappen bij het herstarten van de motor via het standaard start/stop-systeem. Want ook dan start de motor in ‘RS-modus’ met meer toeren dan nodig, waarop de versnellingsbak zich verslikt bij het (te haastig) aanzetten.

2014_audi_rs_q3_08

2014_audi_rs_q3_032014_audi_rs_q3_10

Op esthetisch vlak valt de enkele ovalen uitlaat dan weer uit de toon. Volgens Audi het gevolg van het feit dat de lijnmotor bij lage temperaturen anders ongelijkmatig uit de afzonderlijke uitlaatmonden zou dampen. Maar het ziet er in de eerste plaats gewoon knullig uit. We vragen ons ook af waarom de TT RS er dan wel twee heeft. Afijn, niet dat een potentiële koper hem daarom bij de Audi-dealer laat staan. Maar toch. Op een anders zo minutieus ontworpen en afgewerkt auto, valt het een beetje uit de toon.

2014_audi_rs_q3_11

De RS Q3 hoeft zich immers niet te schamen voor zijn RS-badge, en is een mooie aanvulling op Audi’s meest sportieve gezelschap. Echt vaak zal de RS Q3 bij ons daarom niet uit de showroom rijden. Maar dat deed de RS3 al evenmin. Dat gezegd zijnde is de RS Q3 vanwege zijn comfortfactor een van de meest aangename RS’en voor dagelijks gebruik. Alleen jammer van die dekselse zitpositie.

2014_audi_rs_q3_01

[Foto’s: Pieter Ameye]

AUDI RS Q3 2.5 TFSI S tronic

Plus Min
+ Zwitsers zakmes onder de kap
+ Soundtrack
– Lamentabele zitpositie
– Hoog zwaartepunt

Weggecijferd

Motor 2.5 5-in-lijn turbobenzine
Aandrijving 4×4
Vermogen 310 pk (5.200 – 6.700 tpm)
Koppel 420 Nm (1.500 – 5.200 tpm)
Gewicht 1.720 kg
Transmissie gerobotiseerde 7-bak
CO2-uitstoot 206 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 5,5 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 11,2 l/100 km
Prijs 56.500 euro

Verdict

8 op 10