Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

SPECIFICATIE

Als er ons spontaan één merk te binnen schiet dat de laatste jaren eigenzinnig bezig is, dan is het wel Lexus. Toyota’s luxedochter zet in ons land bijvoorbeeld alleen nog maar in op hybridetechnologie. Zoals in deze GS300h, de instapper in het GS-segment, die het met 2,5 liter grote viercilinder (181 pk en 221 Nm) én elektromotor (143 pk en 300 Nm) opneemt tegen de Audi A6, BMW 5-Reeks en Mercedes E-Klasse.

2014_lexus_gs300h_01

RIJGEDRAG

Dat betekent dat de Lexus GS300h een liter longinhoud en twee cilinders inboet op de GS450h, die collega Ameye eerder als gretig omschreef. Dat vertaalt zich niet alleen in sprintcijfers die ruim drie seconden hoger liggen dan bij de 450h (9,2 tegenover 5,9 seconden), maar ook in een geluidsbeleving die aan karakter inboet. De werkingsstilte van de GS300h is bij een rustig tempo namelijk zo voortreffelijk dat je de niet erg inspirerende sound van de viercilinder bij volgas als behoorlijk intrusief ervaart. Daar komt nog eens bij dat de Lexus nog steeds een beroep doet op een CVT-overbrenging, waardoor hij zich bij fluksere voetcommando’s rond eenzelfde toerental parkeert. Schakelen kan eventueel zelf via de pook of via de schakelpeddels aan het stuur, maar die brengen weinig soelaas, waardoor je ze in de praktijk links laat liggen. Positieve zijde van de aandrijfmedaille is de elektromotor, die de default-modus is vanaf stilstand, en er dus voor zorgt dat je gezwind uit de startblokken schiet en dat de 1.835 kg van de GS300h aardig gemaskeerd wordt. Hou er dus vooral in de ‘Normal’-rijmodus een beheerste rechtervoet op na, want dan is het uiterst comfortabel laveren met de Lexus, met een bijzonder subtiele ruggensteun van de benzinemotor. Ook de vering en demping is daarbij uit de kunst. Wil je het toch dynamischer, switch dan naar de ‘Sport+’-setting, die de parameters aanscherpt maar alles met strenge hand binnen de perken houdt.

2014_lexus_gs300h_07

2014_lexus_gs300h_022014_lexus_gs300h_03

VERLEIDINGSKRACHT

Quoteer de GS daarom altijd eerst op comfort, en dan pas op sportiviteit“, concludeerde collega Ameye bij de GS450h, en dat is bij deze Lexus GS300h niet anders. En op dat vlak zit het bij Lexus – en vooral in F-Sport-livrei – nog steeds snor. Die uitrustingsversie kost weliswaar 17.480 euro meer dan de basisversie van de GS300h, maar je krijgt dan ook een hele rist extra’s bovenop de al niet karig uitgevoerde basisversie: een adaptieve ophanging, head-updisplay, navigatiesysteem (met grofkorrelig scherm en eigenzinnige bediening), een 16-voudig verstelbare bestuurdersstoel (10-voudig voor de passagier), stoelverwarming, meesturende ledkoplampen, enzovoort. Daardoor blijft de optielijst – in tegenstelling tot de Duitse concurrentie – bijzonder beknopt. De F-Sport-spec geeft bovendien een sportiever cachet aan de klassiek Japans gelijnde berline, die ook binnenin klassiek en degelijk oogt. Voor zij die op zoek zijn naar comfort eerder dan dynamiek en het over een hybrideboeg willen gooien, is de Lexus GS300h een te overwegen alternatief.

2014_lexus_gs300h_06

2014_lexus_gs300h_042014_lexus_gs300h_05

LEXUS GS300h F-Sport

Plus Min
+ Zijdezachte hybridecombo… – … tot je de pees erop legt

Weggecijferd

Motor 2.5 4-in-lijn benzine + elektromotor
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 181 pk (+ 143 pk elektromotor)
Koppel 221 Nm (+ 300 Nm elektromotor)
Overbrenging CVT, zestraps
Gewicht 1.835 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,2 s
Topsnelheid 190 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 7,8 l/100 km
CO2-uitstoot 115 g/km
Vanafprijs 44.500 euro

Verdict
7 op 10