Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Na welgeteld vijf maanden zonder auto gezeten te hebben – op de occasionele testwagen na – heb ik sinds vorige week de sleutels in handen van m’n eigen DRIVR. De titel van dit artikel geeft het al weg: ik ben teruggekeerd naar m’n eerste voorkeur, de Suzuki Swift Sport. Of ik met jullie suggesties dan helemaal niets heb aangevangen? Toch wel, maar op het einde van de rit was het een stom toeval dat de kaarten zo heeft geschud.

2014_suzuki_swift_sport_sz3_06

Via het zoekertje dat lezer Bram doorstuurde – een rode SSS in Ieper – vond ik namelijk nog een andere Swift Sport, enkele kilometers verder in Kortrijk. De verkoper vertelde me dat de auto pas eind april beschikbaar zou zijn (wanneer zijn nieuwe auto zou worden geleverd), maar dat ik in de tussentijd zeker eens mocht langskomen om de Suzuki te bekijken. Dat deed ik dan ook, en de auto reed uitstekend, op één – nu ja – detail na: het ‘check engine‘-lampje op het dashboard brandde.

De verkoper verklaarde dat de auto altijd te korte afstanden aflegde en de motor daardoor nooit echt op temperatuur kon komen. Hij zou het sowieso laten maken voor de verkoop, en ik mocht intussen het verhaal natrekken bij zijn Suzuki-garage. Omdat – les geleerd – je nooit voorzichtig genoeg kunt zijn, trok ik het verhaal na bij m’n eigen Suzuki-garage. Die zei dan weer dat zo’n brandend lampje allicht wees op een defecte lambdasonde – een relatief goedkope herstelling – of een defecte katalysator – minder goedkoop.

2014_suzuki_swift_sport_sz3_05

2014_suzuki_swift_sport_sz3_032014_suzuki_swift_sport_sz3_02

M’n garagist raadde me dus aan om voorzichtig te zijn, en vroeg heel terloops of ik nog steeds op zoek was naar een Swift Sport – ik had mijn vorige Swift immers al maanden geleden verkocht. Na een “dat is een lang verhaal” van mijn kant, zei hij: “Wel, ik krijg er midden maart een binnen. Ik neem ze normaal niet over omdat het meestal afgetrapte exemplaren van jonge kerels zijn, maar deze is vlekkeloos: volledig origineel, van een veertiger die net een nieuwe Swift Sport bij me heeft besteld. Voel je niet verplicht, maar ik kan je iets laten weten als hij binnenkomt.”

Om een lang verhaal kort te maken: na een omzwerving via Duitsland en Kortrijk ben ik uiteindelijk terug bij m’n eigen garage uitgekomen. En sinds vorige week is 1-GKV-100 officieel in gebruik: een kraaknet exemplaar in Supreme Red uit eind 2010 met 51.000 kilometer op de teller, én nog anderhalf jaar fabrieksgarantie. Het zorgt er in elk geval voor dat ik de zwarte SSS uit Duitsland al bijna vergeten ben.

2014_suzuki_swift_sport_sz3_01

Eerste bevindingen? Niet alleen het prima weer van de afgelopen week zorgde voor de eerste genietbare kilometers, maar ook de levendigheid van het chassis, de directheid van het stuur en de toerenhonger van het 1.6-blok. Nadelen? Het gebrek aan zesde verzet, waardoor de Swift Sport 4.000 toeren draait op de snelweg – al wist ik dat op voorhand en is dat een extra reden om de binnenbaantjes op te zoeken. Wat ik dan weer niet wist: de SSS tankt volgens het instructieboekje 98 RON, al kun je het ook redden met 95 RON als er geen 98 beschikbaar is. Of het echt een verschil maakt, daarover lijken de meningen verdeeld. Heeft iemand van jullie er ervaring mee?