Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met een beetje slechte wil kon je de vorige Range Rover Sport een rijdend cliché noemen: hét vervoersmiddel bij uitstek voor de shopping spree van WAGs en een ‘Sport’-badge die al even weinig sportieve prestaties neerzette als een modale Antwerpse voetbalclub. Of de nieuwe generatie daar verandering in brengt?

2014_RangeRoverSport_04

Dat het tweede grootste slagschip uit de Range Rover-vloot het over een compleet andere boeg gooit, is al snel duidelijk: de nieuwe Sport krijgt styling cues mee van kleine broer Evoque – die lichtblokken! – waardoor het geheel nu veel dynamischer oogt dan zijn voorganger. Ook het onderstel is weer volledig mee met 2014: de Range Rover Sport ruilt het verkorte ladderchassis van de Discovery 3 in voor een tot 75% gewijzigde versie van dat van de grote Range. Tel daarbij nog een carrosserie die staal switcht voor aluminium, en de nieuwe Range Rover Sport werpt op papier een slordige 500 kilogram minder in de schaal.

2014_RangeRoverSport_022014_RangeRoverSport_34

2014_RangeRoverSport_25

We schrijven inderdaad ‘op papier’, want Land Rover geeft weliswaar 2.115 kilogram leeggewicht op voor deze SDV6-versie – waardoor hij dichter in de buurt komt van concurrenten als de BMW X5 en de Porsche Cayenne – maar Evo liet al een zwaarder exemplaar optekenen, en wij zouden er niet van schrikken als ons Autobiography-testexemplaar met onder meer panoramisch dak de naald nog iets hoger zou doen uitslaan. Dat dak complimenteert het ruimtegevoel in het interieur dan wel weer, dat vooral de achterpassagiers meer plaats geeft dan zijn voorganger: de wielbasis nam niet alleen met 18 cm toe tot 2m92 (en de totale lengte 7 cm tot 4m85), de Range Rover Sport werd ook 14 cm breder.

2014_RangeRoverSport_45

Om het ‘Sport’-gevoel te versterken, krijgt de Sport stoelen die een betere zijdelings steun bieden dan die in de grote Range, en de achttraps-ZF neemt het pookje van de F-Type over, dat je eventueel manueel laat schakelen, in plaats van de klassieke draaiknop. Verder kan het interieur zich dezelfde kwalitatieve coconeigenschappen toemeten als die van de grote Range Rover, met alle positieve punten ervan, maar ook de negatieve, zoals het verouderde multimediasysteem – al schijnt er beterschap op komst te zijn – en de onhandige bediening van de zijruiten.

2014_RangeRoverSport_29

2014_RangeRoverSport_332014_RangeRoverSport_36

Handig is dan weer wel de bediening van het Terrain Response-systeem van de tweede generatie, dat ofwel volautomatisch de rijsettings aanpast aan de ondergrond, of je de vrije keuze laat. Selecteer je daarbij de Dynamic-setting, dan scherpt de Terrain Response de demping aan – al is het verschil met de standaardsetting minimaal als je de actieve dempers van het Dynamic-chassis hebt aangevinkt op de optielijst – stuurt de Range Rover Sport meer vermogen naar de achterwielen dan normaal en gaat het stuur iets zwaarder wegen.

2014_RangeRoverSport_12

Het resultaat is op zijn zachtst gezegd verbluffend voor een 2,1 ton wegende machine: de optionele actieve antirolstangen schieten wakker in de bochten, waardoor je de Range Rover Sport verrassend vlak de hoek in mikt, en gaan weer in waakstand op rechte stukken. De balans blijft verder ook lang neutraal, met onderstuur dat pas duidelijker optreedt bij het insturen in korte bochten aan een iets te hoge entry speed. Veel vertelt het stuur je daar uiteraard niet over, al werd de stuursetup iets directer in de Sport. De remmen zouden we dan weer eerder catalogeren als ‘net voldoende’ om de massa tot stilstand te brengen.

2014_RangeRoverSport_13

2014_RangeRoverSport_202014_RangeRoverSport_24

Wat wel meer dan voldoende is, is het drie liter grote SDV6-dieselblok: dat produceert 292 pk bij 4.000 tpm, en een bijzonder gulle 600 Nm bij 2.000 tpm. Op papier tikt de Range Rover Sport daarmee de 100 aan na 7,2 seconden, en in de praktijk heb je – na een korte aarzeling in de gasrespons – nooit te klagen over wat er zich onder je rechtervoet bevindt. Tel daarbij een gemiddeld testverbruik van 8,8 liter, en de keuze voor de 4,4 liter grote en 339 pk sterke SDV8 ligt een stuk minder voor de hand.

2014_RangeRoverSport_28

Deze generatie Range Rover Sport rechtvaardigt de ‘Sport’-badge dus alvast een stuk makkelijker dan de vorige: hij koppelt een voor die omvang en dat gewicht verbazend weggedrag – waarvoor op de meeste uitrustingsversies weliswaar moet worden bijbetaald – aan het hoogstaande comfort dat we van Range Rover gewend zijn. Tel daarbij terreincapaciteiten waarmee hij niet onder hoeft te doen voor zijn grote broer, en de keuze tussen de ‘grote’ en de ‘kleine’ Range Rover wordt een pak moeilijker. De keuze voor de SDV6 daarentegen? Die ligt zo goed als voor de hand.

2014_RangeRoverSport_07

[Foto’s: Bert Claes]

RANGE ROVER Sport SDV6 Autobiography

Plus Min
+ Doet zijn voorganger vergeten – Nog steeds geen pluimgewicht

Weggecijferd

Motor 3.0 V6 turbodiesel
Aandrijving 4×4
Vermogen 292 pk (4.000 tpm)
Koppel 600 Nm (2.000 tpm)
Gewicht 2.115 kg
Transmissie 8-trapsautomaat
CO2-uitstoot 199 g/km
Acceleratie (0-100 km/h) 7,2 s
Topsnelheid 218 km/h
Gem. testverbruik 8,8 l/100 km
Vanafprijs 71.200 euro (SE)

Verdict

8 op 10