Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

SPECIFICATIE

Officieel gaat deze Skoda Yeti Outdoor door het leven als 1.8 TSI DSG 4×4 152, maar officieus had hij evenzeer ‘the Swiss edition‘ kunnen heten. Om maar te zeggen: in ons land zullen er op een paar verdwaalde pers- en dealerdemo’s na nauwelijks exemplaren in deze specificatie verkocht worden. Maar wie weet complementeert het TSI-blok samen met de direktschaltgetriebe (DSG) wel het dynamische karakter van de Verschrikkelijke Yeti. Only one way to find out.

SKODA yeti outdoor

RIJGEDRAG

Want de rijbeleving is waar het bij deze Yeti allemaal indirect om draait. Hij mag er dan wel hoog, hoekig en in zekere zin lomp uitzien, maar onder dat hoge koetswerk schuilt een retestrak chassis dat weinig moeite heeft met de meer dan 1,5 ton zware Yeti. Koetswerkrol wordt beperkt tot het uiterste minimum en de stuurinrichting toont zich na al die jaren nog steeds scherp en progressief. Nadeel is wel dat de Skoda een stuk harder is gedempt en afgeveerd dat je vermoeden zou. Op glad asfalt toont het Tsjechische monster zich van zijn zachtste kant, maar gooi hem enkele oneffenheden voor de wielen en de rit wordt al iets minder comfortabel. Het geeft de Yeti een iet of wat ambigue karakter: enerzijds spoort het strakke chassis en de dito ophanging je aan aan om er de zweep op te leggen. Anderzijds laat de aandrijflijn het wat afweten door zijn CO2-afstelling, zijn er geen stuurflippers voorhanden om zelf fatsoenlijk met de DSG-transmissie te kunnen spelen en missen de stoelen zijdelingse steun. En ook de rest van de auto speelt eerder de troef comfort dan die van sportiviteit. Wat dat betreft had de setup van de ophanging misschien wel iets meer complementair mogen zijn met de rest van de auto. Want nu onthouden we vooral de gespleten persoonlijkheid die – mede dankzij de forse prijs van deze topmotorisatie – de Yeti in zijn nadeel speelt.

SKODA Yeti outdoor - 2

skoda yeti outdoor - 3SKODA yeti outdoor - 4

VERLEIDINGSKRACHT

Maar daarmee is de Yeti verre van uitgeteld. Je hebt er immers al een vanaf 18.200 euro, terwijl de 4×4 Outdoor-versie vanaf 22.070 euro in de catalogus staat. (Lichtere) dieselmotorisaties met meer koppel zullen ongetwijfeld beter scoren, en wie niet al te kwistig in de opties duikt, moet al een fatsoenlijk exemplaar kunnen speccen voor minder dan 30.000 euro. Daarmee is de Yeti nog steeds geen koopje naar Skoda-normen, maar wel een erg veelzijdige, praktische en erg degelijke auto, die zich – mits je de 4×4-optie aanvinkt – ook nog eens op minder toegankelijk terrein uit de slag weet te trekken. Van zijn rijdynamiek is de Yeti nog steeds niets verloren. Maar het blijft de vraag wie van zijn kopers daarop zit te wachten.

058 SKODA Yeti Outdoor

054 SKODA Yeti Outdoor 040 SKODA Yeti Outdoor

SKODA Yeti Outdoor 1.8 TSI DSG 4×4

Plus Min
+ Dynamisch weggedrag – Gespleten persoonlijkheid

Weggecijferd

Motor 1.8 4-in-lijn benzine
Aandrijving 4×4, niet permanent
Vermogen 156 pk
Koppel 250 Nm (1.500 – 4.200 tpm)
Overbrenging Automaat, DSG 6
Gewicht 1.540 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,0 s
Topsnelheid 192 km/ (begrensd)
Gem. testverbruik 10,3 l/100 km
CO2-uitstoot 189 g/km
Vanafprijs 32.320 euro

Verdict
7 op 10