Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De ene samenwerking is nog maar goed en wel opgeblazen, of daar sijpelen al details over de volgende binnen: toen Mercedes-Benz en Aston Martin vorig jaar de handen in elkaar sloegen, leek het aanvankelijk alleen om het doneren van AMG-motoren te gaan. Maar nu de deal stilaan vorm krijgt, zouden beide partijen wel eens meer uit de brand kunnen slepen.

mercedes_aston_01

Aston Martin zit namelijk sinds het einde van het Ford-tijdperk in 2007 niet langer onder de vleugels van een grote constructeur. Met een gamma dat stilaan veroudert – de DB9 is bijvoorbeeld al tien jaar in productie – en zonder voldoende eigen financiële middelen om de modeltoekomst veilig te stellen, is externe hulp van een grote speler als Mercedes dus meer dan welkom.

Die hulp was er normaal gezien al in 2008 gekomen, toen de Mercedes GL als basis zou dienen voor een eventuele Lagonda-SUV, de banden tussen Aston Martin en Maybach zouden worden aangetrokken en er zes- en twaalfcilinders vanuit Stuttgart het Kanaal zouden oversteken. Economische redenen staken daar een stokje voor, maar uitstel betekende geen afstel: Mercedes heeft sinds de deal vorig jaar opnieuw werd gesloten de hand gelegd op vijf procent van Aston Martin, en volgens Car Magazine en Autocar willen de Duitsers dat percentage gerust verhogen.

Het oorspronkelijke opzet van de deal was het uitwisselen van motoren: AMG zou de dubbel aangeblazen vierliter V8 (die allicht dienst zal doen in de volgende C63 AMG) ter beschikking stellen van Aston Martin voor gebruik in de volgende generatie Vantage. Na een bezoek van AMG aan Gaydon in februari bleken er al meer opties open te liggen: de opvolger van de DB9, die een evolutie van de huidige V12 in het vooronder krijgt, zou ook wel eens aanspraak kunnen maken op een V8 uit Affalterbach. Ook zeven-, acht- en zelfs negentrapsautomaten uit de onderdelenbank van Mercedes en elektronische architectuur voor infotainment en rijhulp kunnen wat Stuttgart betreft in de deal betrokken worden.

Dat is goed nieuws voor Aston Martin, dat tegen 2016 7.000 auto’s per jaar wil verkopen maar met het huidige gamma voor een grote uitdaging staat. Het investeringsplan van 500 miljoen pond dat Aston wil spenderen aan de modernisering van het gamma, is daarvoor aan de krappe kant. Reken daarbij dat Mercedes Aston Martin toegang wil verschaffen tot zijn modulaire platformen van onder meer de toekomstige AMG GT, SL en GL, en er zouden voor Gaydon genoeg deuren moeten opengaan om opvolging voor het huidige gamma te voorzien en de toekomst veilig te stellen.

Dat Mercedes een eventuele overname van Aston Martin overweegt, willen ze in Stuttgart nog lang niet met zoveel woorden gezegd hebben, maar die optie werd alvast op de vergadertafel gelegd: als er na de samenwerking een concurrent Aston Martin overneemt, heeft die namelijk zomaar toegang tot Mercedes-technologie, en dat willen ze in Stuttgart vermijden. Aan de andere kant: het debacle met de vorige constructeur die Mercedes overnam, Chrysler, ligt nog vers in het geheugen.