Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het was een kwestie van tijd vooraleer er ook in België een hetze zou losbarsten rond het normverbruik. In de VS – waar ze hun hand niet omdraaien voor een rechtszaak meer of minder – is het een groep ‘gedupeerden’ zowaar gelukt om 400 miljoen dollar van een constructeursgroep los te peuteren wegens misleidende verbruikscijfers. Dus waarom zou een Vlaming dan niet naar de rechter mogen stappen voor een overmatig verbruik? Omdat West-Europa er en andere mentaliteit op nahoudt dan het Wilde Westen. Getuige daarvan de uitspraak in een gelijkaardig geval over de grens, waar het hof oordeelde dat de constructeur in kwestie zich gewoon aan de Europese regels houdt. En daarmee basta.

normverbruik

De beste man zou er dus beter aan doen om de economische tak van de VN te dagvaarden, maar dat is natuurlijk niet evident. Bovendien gaan die zeggen dat ze volop bezig zijn met een realistischere test, zoals medio 2013 al door uw dienaar beschreven: “Theorie én praktijk vragen om een update van de huidige testcyclus, en die zou er over drie tot vier jaar komen onder de noemer Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure. Daaraan sleutelen de Europese Unie, Japan en India onder de vleugels van de EU, met als doel realistischere metingen te produceren. Zo wordt de testafstand verlengd tot 16,5 km, bedraagt de topsnelheid een realistischere 131 km/h en neemt de test 34 minuten in beslag. Een verbetering ten opzichte van de formaliteit die de huidige is, maar nog altijd niet realistisch genoeg.”

Nochtans had de goede huisvader zijn huiswerk naar behoren gedaan en het stadsverbruik als leidraad genomen beter dan het lagere, gecombineerde verbruik. Een raad die wij altijd geven aan mensen die toch een indicatie van gemiddeld verbruik willen, aangevuld met “doe daar nog 20% bij om het reële verbruik te kennen”. En dat lezen ze dan weer af van de boordcomputer die natuurlijk ook door de constructeur in kwestie gekalibreerd is. Eindresultaat: er gaapt inderdaad een grote kloof tussen het cijfer dat de marketingafdeling hanteert, en dat was de klanten aan de pomp betalen. Hoewel niemand ooit beweerd heeft dat het normverbruik meer is dan een vergelijkingsbasis voor verschillende automodellen. Alleen is dat niet waar autokopers nood aan hebben.

Daarom herhalen we graag volgend advies: “Willen we de besparingen voelen die constructeurs via hun marketing beloven, dan gaan we in de eerste plaats onze rijstijl moeten aanpassen. Meer kilometers uit minder brandstof halen, wat tegenwoordig als Het Nieuwe Rijden omschreven staat. En let vooral op bij plug-in hybrides, want die kunnen de test dankzij hun (weliswaar beperkte) elektrische autonomie nog gemakkelijker omzeilen. Daar geldt dan: zelf uitvoerig testrijden alvorens je beslist, want voor dat type wagens houdt het huidige normverbruik helemaal geen steek.” Gelukkig zijn er nog automedia om daar een realistischer getal op te plakken.

Deze column staat ook als voorwoord in AutoWeek 13 die nog tot 1/4 in de rekken ligt.