SPECIFICATIE
Echt transparant mag zijn typebenaming op de koffer dan niet wezen, maar in het dieselpalet van de Mercedes E-Klasse positioneert er zich al een tijdje een hybride pal tussen de E250 CDI (met 2.2 viercilinder) en de E300 BlueTec (met 3.0 V6). Welke hybride dat precies is? De E300 BlueTec Hybrid, met een elektromotor die 27 extra paarden toevoegt aan de 204 pk van… de 2.2 viercilinder. Of de BlueTec Hybrid zijn plaats terecht opeist?
RIJGEDRAG
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Lexus GS300h, die zoveel mogelijk mikt op elektrisch rijden, geeft de elektromotor in de Mercedes louter een duwtje in de rug van de conventionele motor: het volledig elektrische rijbereik is dan ook beperkt tot 1 kilometer, op voorwaarde dat je de naald onder de 35 km/h houdt. De elektromotor past dus netjes mee onder de motorkap. Gecombineerd met de lithium-ionbatterij onder de voorstoelen, die wordt herladen bij het vertragen of remmen, levert dat volgens Mercedes zo’n 100 kg meergewicht op. Dat surplus aan kilo’s wordt in de sprintcijfers gecompenseerd door het extra elektrische vermogen, dat samen met dat van de dieselmotor via een zeventrapsautomaat (met natte koppeling in plaats van klassieke koppelomvormer) naar de achterwielen gaat. Het resultaat: 500 Nm koppel, vier tienden minder in de stoplichtsprint (7,5 seconden tegenover 7,9) en een rijgedrag dat weinig afwijkt van dat van de ‘kleinere’ 250 CDI: aanvaardbaar neutraal zonder echt dynamisch te worden en een lichte besturing die rond de rechtuitstand iets preciezer mocht zijn. Bij forsere commando’s van de rechtervoet lijkt de respons niet helemaal op punt te staan: een lichte aarzeling in de omschakeling maakt dat je af en toe moet anticiperen en dat het contrast tussen de fluisterstille elektromotor en de weinig inspirerend klinkende vierpitter wordt uitvergroot. Rij de E300 BlueTec Hybrid echter met zuinigheid in het achterhoofd, en de aandrijflijn werkt veel harmonischer: de start-stopfunctie is een verademing (omdat de Mercedes altijd op de elektromotor vertrekt en de dieselmotor dus niet met een schok gestart wordt) en wanneer je bijvoorbeeld op een licht dalende weg gas mindert en gaat coasten, wordt de zelfontbrander haast ongemerkt uitgeschakeld.
VERLEIDINGSKRACHT
Het resultaat: een normverbruik, aldus Mercedes, van 4,2 liter, tegenover 5,2 liter voor de E250 CDI. Genoeg om tijdens de testweek met de E300 BlueTec Hybrid vanuit Antwerpen een retourtje Turnhout, Brussel én Parijs te rijden en nog een kwart in de tank over te houden. In de praktijk klokten we daarmee af op een gemiddelde van 6,3 liter, en blijft het onderlinge verschil met de E250 CDI ongeveer even groot. De lagere CO2-uitstoot maakt de E300 BlueTec Hybrid bovendien interessant voor fleetrijders. Rest er ons alleen de vraag of dat de meerprijs van €6.000 verantwoordt.
MERCEDES E300 BlueTec Hybrid
Plus | Min |
+ Zuiniger dan E250 CDI… | – … maar ook duurder |
Weggecijferd
Motor | 2.2 4-in-lijn diesel + elektromotor |
Aandrijving | Achterwielen |
Vermogen | 204 pk (+ 27 pk elektromotor) |
Koppel | 500 Nm (+ 250 Nm elektromotor) |
Gewicht | 1.845 kg |
Transmissie | 7-trapsautomaat |
CO2-uitstoot | 109 g/km |
Acceleratie (0-100 km/h) | 7,5 s |
Topsnelheid | 242 km/h |
Gem. testverbruik | 6,3 l/100 km |
Vanafprijs | € 53.724 |
Verdict