Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Onze woorden over de nodige voorzichtigheid bij het verslaan van industriegeruchten zo’n anderhalve maand geleden zijn nog maar goed en wel opgedroogd – nu ja, digitaal dan – of daar is het volgende gerucht van de Blauwe Ovaal al: de ontwikkeling van de nieuwe Focus RS, voorzien voor een lancering volgend jaar, is nog niet op gang geschoten.

Ford Focus ST

Dat vertelde Ford, bij monde van Stephen Odell, kopman bij Ford Europa en niet meteen een graag geziene gast hier in ons land, aan het Britse Autocar. De nieuwe RS, die naast de nieuwe generatie Mustang ontwikkeld zou worden en verwacht werd om in 2015 zijn intrede te doen, zou net als de nieuwe Mustang een gloednieuwe 2.3 viercilinder van een slordige 330 pk in het vooronder krijgen. Ook de RevoKnuckle-voorophanging zou opnieuw zijn opwachting maken.

Dat Ford vreest de vorige RS moeilijk te kunnen overtreffen, zoals ex-collega Fret twee jaar geleden suggereerde, lijkt ons nu nog weinig waarschijnlijk, gezien de plannen voor de nieuwe RS vorig jaar op de vergadertafel werden goedgekeurd. Feit is wel dat het merk het in de tussentijd vooral zichzelf moeilijk heeft gemaakt door de Fiesta ST zo goed te maken, en dat de concurrenten van de Focus ook niet stil hebben gezeten: de BMW M135i, Mercedes A45 AMG, Seat Leon Cupra 280, Golf R en haast onaantastbare Renault Mégane RS maken het er voor een koper die in de markt is voor een hot hatch niet evident op. Tel daar nog eens bij dat de sportieve Ford-klant in 2015 allicht de keuze heeft tussen een Mustang, Focus ST, Fiesta ST en misschien een Fiesta RS, en de beslissing om met een Focus RS te wachten lijkt ons zo gek nog niet.