Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Dat onze categorie tweewielers slechts sporadisch wordt aangevuld is niet geheel toevallig. Enerzijds ontbreekt het de leden van de redactie (voorlopig?) aan een motorrijbewijs, anderzijds ligt onze focus voornamelijk op genietbare vierwielers. Maar omdat we steevast op zoek zijn naar nieuwe sensaties, kwam de lancering van de nieuwe Vespa Sprint als geroepen. In België volstaat immers het klassieke rijbewijs B om ermee op de baan te mogen. Avanti!

2014_vespa_sprint_125_22

Voor alles een eerste keer. En in het geval van de gemotoriseerde tweewieler mag je dat bij ondergetekende best letterlijk nemen. Het palmares ‘gereden vierwielers’ mag dan al behoorlijk extensief zijn, brommers of scooters – laat staan motoren, schitteren door afwezigheid. Nochtans is de drang naar dat soort kicks er wel degelijk, maar het is er tot op heden gewoon nog niet van gekomen. Dat mijn vuurdoop zich in hartje Rome afspeelt maakt het bovendien des te spannender. Onder het motto when in Rome, drive as the Romans houd ik mijn hart vast voor wat komen zal.

2014_vespa_sprint_125_23

2014_vespa_sprint_125_082014_vespa_sprint_125_05

De erg vinnige en behendige Vespa’s zijn nochtans hét vervoermiddel bij uitstek om je snel en relatief zorgeloos door de Eeuwige, of bij uitbreiding eender welke, stad te verplaatsen. Ondanks de vele Zone a Traffico Limitato of ZTL’s, stikt het er van de auto’s en dus ook ellenlange files. Wanneer we per colonne vertrekken wordt al snel duidelijk dat je er best een assertieve rijstijl op kunt nahouden. Kwestie van je zonder kleerscheuren door de kolkende massa van voornamelijk kleine FIATs en andere citadines te begeven.

2014_vespa_sprint_125_19

Maar niet zozeer het drukke verkeer eist de nodige aandacht als de vinnige Vespino zelf. Omgerekend heeft de luchtgekoelde 125 cc sterke Sprint nauwelijks  12 pk. Maar de gretigheid waarmee ‘ie uit de startblokken schiet vraagt desondanks de nodige gewenning. De Sprint hangt dan ook kort aan het gas en vraagt de nodige dosering. Zeker omdat de weergoden Rome die dag ongunstig gestemd zijn en het verdomd opletten is op de talrijke kletsnatte ciottolo.

2014_vespa_sprint_125_012014_vespa_sprint_125_02

De Vespa Sprint is het sportief uitgedoste broertje van de verder technisch identieke Vespa Primavera, en valt specifiek te herkennen aan zijn vierkante in plaats van ronde koplamp, de vele rode accenten zoals zijn ‘stropdas’ voorop, het witte biesje van het zadel en de grote 12 inch aluminium velgen die een primeur zijn voor deze small frame Vespa. Ze verhogen niet alleen de stabiliteit op snelheid maar geven bovenal een sportieve look. Verder is er een nieuw retro-geïnspireerd instrumentarium en is er een tikkeltje extra kofferruimte (tot 16,6 liter onder het zadel) dankzij het nieuwe chassis dat tegelijk stijver en lichter is dan bij zijn voorganger Vespa S. ‘En ook de ophanging zou van die extra stijfheid profiteren’, aldus de Italianen.

2014_vespa_sprint_125_10

2014_vespa_sprint_125_252014_vespa_sprint_125_24

Niet dat ik  kan vergelijken natuurlijk. Wat ik wel weet is dat deze Sprint het op zich prima doet. Enkel het standaard zadel, met veel ruimte voor wie occasioneel een (Italiaanse) schone achterop zou zetten, zou ik met mijn 1m86 vervangen voor het optionele sportzadel met ietsje meer ruimte naar achter. Verder is het ondanks de vervelende regenbuien vooral een hoop lol achter het stuur van de Sprint. De (snelheids)sensaties liggen verbazend hoog ondanks de relatief trage snelheden en bij stoplichtsprints komt de wesp pas helemaal in zijn element.

2014_vespa_sprint_125_26

2014_vespa_sprint_125_142014_vespa_sprint_125_12

Al vlug heb ik de Vespa Sprint onder de knie en race ik praktisch tegen alles en iedereen van het ene stoplicht naar het andere. Enkel de bochten vragen met mijn beperkte ervaring toch nog enige gewenning. Maar na een tweede en voornamelijk droge stint in de namiddag, is ook dat nog nauwelijks een probleem. Tegen het einde van de dag gaat de gashendel intussen geregeld vol open en heb ik ook het manoeuvreren bij lage snelheden min of meer onder controle. Wat dat moet geven op een moto met een veelvoud aan pk’s en Nm’s valt moeilijk te vatten, laat staan een echte supersporter. Maar dat de Vespini hét antwoord zijn op de met files geplaagde (groot)steden staat buiten kijf. Dat het daarbovenop nog eens uiterst amusant is ook, is een surplus dat misschien wel de doorslag geeft.

2014_vespa_sprint_125_172014_vespa_sprint_125_27

Toch kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat ondanks dat we in de bakermat van de scooter, en die van de Vespa in het bijzonder, zijn, het met het aantal Vespa’s in Rome niet bijster dik gezaaid is. En daar heeft ze stevige vanafprijs vast iets mee te maken. Zo betaal je bij ons voor de 125 cc sterke Vespa Sprint minstens 4.195 euro, terwijl de versie met 50 cc nog steeds minstens 3.379 euro kost. En dan kan je je Vespa vervolgens nog naar hartelust personaliseren of extra uitrusten met een van de vele opties die de Italianen in de aanbieding hebben. Al zijn Vespa’s wel ietsje beter bestand tegen de onvermijdelijke depreciatie. Ik onthoud bovenal dat we in het vervolg wat meer aandacht mogen schenken aan de tweewieler. Of hoe DRIVR vanaf nu ook een klein beetje RIDR geworden is. Nu nog dat motorrijbewijs.

[Foto’s: Pieter Ameye & Vespa]

2014 VESPA Sprint 125 cc

Plus Min
+ Het origineel – Heeft zo zijn prijs

Weggecijferd

Motor Eencilinder 4 takt, 3 kleppen
Aandrijving Achterwiel
Vermogen 10,7 pk (7.700 tpm)
Koppel 10,4 Nm (6.000 tpm)
Gewicht 109 kg
Transmissie CVT
Vanafprijs € 4.195