Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Met alle overnameperikelen en geredetwist om rondetijden van hypercars – die al dan niet geheim worden gehouden – zouden we haast nog vergeten dat er ook nog ‘gewone’ hot hatches over Duitslands Grüne Hölle worden gejaagd. Met maar één doel voor ogen: uitpakken met de beste rondetijd voor voorwielaangedreven hete hatchbacks. En daarvoor hebben vijf merken momenteel heel wat over.

Met de Nürburgring in handen van de Capricorn Group, die vooral inzet op testwerk op en rond de ring, zal de interesse van constructeurs voor de Nordschleife ongetwijfeld opnieuw aanwakkeren. Zeker nu het drie jaar oude record van de Renault Mégane RS Trophy (8’07”97) onlangs genadeloos werd verpulverd door de concurrentie uit Duitsland Spanje.

De Seat Leon Cupra 280 zette het record met 7’58”44 een flink stuk scherper. Daarmee lijkt de Spaanse constructeur slapende honden wakker te hebben gemaakt. Niet alleen bij de Fransen, maar ook in eigen hok. Zo wisten de Britten van Autocar onlangs een nog een zogenaamde ‘Super-GTI’ op de ‘Ring te betrappen, die ze linkten aan de plannen van Volkswagen om volgende week in Peking uit te pakken met een Golf R Evo-conceptmodel. Dat model zou 370 pk uit het basis-tweeliterblok puren, en VW heeft daar niemand minder dan Fritz Eichler voor aangetrokken, de man achter de Mercedes A45 AMG. Het lijkt er dus op dat Volkswagen het Ringrecord terug naar Wolfsburg wil halen.

super-golf-026

2015-Honda-Civic-Type-R-Prototype-front-three-quarter-Ringrenault-megane-rs-spy-003

Dale Lomas van Bridge To Gantry betrapte op zijn beurt dan weer onlangs een snellere Mégane RS in actie op de Nordschleife, wat het vermoeden doet rijzen dat Renault zich niet zomaar opzij laat zetten en misschien nog wel een gestripte Mégane RS à la R26R in de pijplijn heeft zitten. Om nog maar te zwijgen over de Japanners van Honda, die met de aanstormende Civic Type R niet onder stoelen of banken steken ook interesse te hebben in het befaamde record. Wie ten slotte ook niet vies is van een Ringrondje meer of minder, is Opel, dat met de lichtere Extreme-versie van de Astra OPC ook wel eens de neus aan het venster zou kunnen steken.

Opel-Astra-OPC-Extreme-Vid-2

m1myhhlb831em1myhftb8ruf

Het lijkt er dus op dat de jacht op het voorwielaangedreven Ringrecord voor hot hatches terug geopend is. Toch moet er worden uitgekeken voor één ding: kon je de Mégane RS Trophy nog gewoon bestellen in recordhouder-spec, dan gaat het gerucht de ronde dat de nieuwe recordhouder Seat enkele opties had die je (nog) niet kunt aanvinken op de optielijst in de showroom. En dat wil in de recordzucht wel eens over het hoofd worden gezien. Benieuwd of na enkele jaren van Ringmoeheid het tij binnenkort weer keert.