Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

SPECIFICATIE

2014_bmw_520d_xdrive_touring_11

De BMW (F10) 5-reeks gaat intussen alweer drie jaar mee. Hoog tijd voor een tussentijdse update waarbij BMW vooral inzet op uitgebreide (internet)connectiviteit met ConnectedDrive van de tweede generatie, nieuwe interieurmaterialen en nog iets strakkere looks met voornamelijk nieuwe lichtunits voor- en achteraan. Toch duiken er ook nieuwe technische samenstellingen op zoals deze 520d (Touring) die voor het eerst beschikbaar is met xDrive-vierwielaandrijving.

RIJGEDRAG

Onder de kap is er verder niets gewijzigd. Daar vind je nog steeds een 2.0-liter diesel die de hulp krijgt van BMW’s Twin Power turbo-technologie en goed is voor 184 pk bij 4.000 tpm en 380 Nm koppel tussen 1.750 en 2.750 tpm. Gekoppeld aan de voortreffelijke ZF-automaat met acht verzetten levert dat degelijke prestaties bij een (op papier) beperkt verbruik. In de praktijk heeft de kleine viercilinder het echter best lastig met de 2 ton zware Touring. De 5-reeks is van nature al geen pluimgewicht, en het 110 kg zware xDrive-systeem doet uiteraard geen wonderen voor de licht obese Fünfer. Ondanks dynamische opties zoals de actieve hydraulische antirolstangen en de luchtvering met Sport+ setting, kan de 5-Reeks zijn gewicht niet verbergen, laat staan met enkele passagiers of extra baggage er bovenop.

2014_bmw_520d_xdrive_touring_01

2014_bmw_520d_xdrive_touring_072014_bmw_520d_xdrive_touring_05

Dat onze tester bovendien was uitgerust met gewichtige opties zoals het gigantische panoramisch zonnedak, de (uitstekende) comfortzetels en tal van andere snufjes, speelde de 184 pk sterke turbodiesel alleen maar parten. In de comfortstand voelt de motor/transmissiecombi dan ook eerder astmatisch aan. De Sportstand brengt gelukkig enig soelaas door steevast een versnelling lager te gaan dan in de meer economische standen van BMW’s manettino, maar echt spannend wordt het nooit. Oplossing voor dit alles? Selectief zijn met de opties of meteen de juiste beslissing nemen en voor een potige zescilinder gaan. Krachtiger en minstens even zuinig als de kleine viercilinder die constant op toppen van zijn tenen loopt. Over het xDrive-systeem kunnen we dan weer weinig kwijt aangezien het tijdens onze testperiode zo goed als droog is geweest.

VERLEIDINGSKRACHT

2014_bmw_520d_xdrive_touring_12

2014_bmw_520d_xdrive_touring_03 2014_bmw_520d_xdrive_touring_09

Maar begrijp ons niet verkeerd. De 5-reeks is nog steeds een geweldig apparaat dat zijn inzittenden weet te vertroetelen met een heerlijke combo van luxe met een vleugje sportiviteit. Het opgefriste interieur is een toonbeeld van klassieke verfijning en de ergonomie is nog steeds van het beste in zijn soort. Dat de Touring nu ook standaard comforttoegang krijgt voor de koffer (waarbij een zwaai met de voet onder de kofferklep volstaat om de kofferklep te openen en te sluiten) is mooi meegenomen. En ook andere opties maken het leven aan boord van 5-reeks opnieuw extra comfortabel. Weet alleen dat de prestaties in 520d-trim (en zeker met xDrive) weinig overschot hebben. Daarvoor is het noodgedwongen doorsparen voor de 530d of meer.

BMW 520d(A) xDrive Touring (F11)

Plus Min
+ Looks
+ Luxe & comfort
– Gewicht
– Motor valt licht uit

Weggecijferd

Motor 2.0 viercilinder diesel, turbo
Aandrijving 4×4 (niet permanent)
Transmissie 8-traps automaat
Vermogen 184 pk (4.000 tpm)
Koppel 380 Nm (1.750 – 2.750 tpm)
Gewicht 1915 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,4 s
Topsnelheid 218 km/h
Gem. testverbruik 7,7 l/100 km
CO2-uitstoot 138 – 148 g/km
Vanafprijs 50.050 euro

Verdict

7 op 10