Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

SPECIFICATIE

Als je de nagelnieuwe M4 niet meerekent, is de BMW 435i de enige benzine-zes-in-lijn die ze in München nog in het vooronder van de 4-Reeks stoppen. De drieliter met twinscrollturbo, 306 pk en 400 Nm wist in de 3-Reeks eerder al ex-collega Fret te verleiden tot een halve R meer dan de 328i. Maar of de 435i het met xDrive ook een halve R beter doet dan de 428i?

2014_bmw_435i_06

RIJGEDRAG

Op papier ziet alles er alvast veelbelovend uit: het maximumkoppel staat paraat tussen 1.200 en 5.000 tpm, terwijl de volle stoeterij tussen 5.800 en 6.400 tpm uitrijdt. Een chrono van 4,9 seconden hoeft dan ook niet te verbazen als je – net zoals op onze tester – de ZF-achttraps-sportautomaat hebt aangestipt die we in eerdere tests al uitvoerig bewierookten. Eveneens aangestipt op de optielijst van onze BMW 435i xDrive: het M-sportpakket (€3.155), met onder meer uitstekend steunende sportstoelen, een (te) vlezig M-sportstuur en aerodynamische addenda. Andere interesante M-gelabelde opties zijn de prima bijtende M Sport-remmen (€ 715) en de adaptieve M-sportophanging (€1.120), die een voortreffelijke balans biedt tussen comfort en sportiviteit.

2014_bmw_435i_04

2014_bmw_435i_012014_bmw_435i_03

Of de BMW 435i xDrive in de praktijk even veel sportiviteit aan de dag legt als alle M-toebehoren en -logo’s doen vermoeden? Ja en nee. Als je de sound engineering er even uitfiltert, voegt de zescilinder weliswaar het nodige karakter toe dat de viercilinder in de 428i moet ontberen. En ook de adaptieve ophanging laat de koets merkelijk minder rollen, terwijl het insturen ietwat wordt aangescherpt. Maar de vierwielaandrijving vlakt de betrokkenheid wat uit, waardoor je de balans van de 4-Reeks minder transparant aanvoelt en eerder in termen van ‘klinisch’ en ‘efficiënt’ denkt dan echt ‘geïnspireerd’. Voeg daar bovendien 80 extra kilo’s (tegenover een achterwielaangedreven 435i met manuele bak) aan toe die zich richting limiet laten voelen en winterbanden bij testtemperaturen van 18 graden en meer, en we moeten concluderen dat deze BMW 435i xDrive ons op het einde van het testperiode ietwat op onze DRIVR-honger liet zitten.

VERLEIDINGSKRACHT

2014_bmw_435i_09

2014_bmw_435i_072014_bmw_435i_08

Desondanks is de BMW 435i xDrive een soepel en atletisch ogende en voortreffelijk sturende GT, waarmee het zowel ’s winters als ’s zomers gezwind bochtenpikken is in de Alpenstraßen. Maar voor sportievere DRIVRs staat of valt deze 4-Reeks met de juiste configuratie. Ons advies luidt dan ook: spendeer je euro’s eerder aan de adaptieve M-ophanging en de M Sport-remmen dan aan de xDrive. Ga je resoluut voor driver involvement en minder gewicht, stip dan eventueel ook de manuele bakoptie aan. Maar of je nu middels pook dan wel peddels schakelt: met achterwielaandrijving én zomerschoeisel heeft de BMW 435i die halve R gewoon maar voor het oprapen.

BMW 435i xDrive

Plus Min
+ Efficiënte atleet – Mist entertainende factor

Weggecijferd

Motor 3.0 6-in-lijn, turbobenzine
Aandrijving 4×4 (niet permanent)
Transmissie 8-traps automaat
Vermogen 306 pk (5.800 – 6.400 tpm)
Koppel 400 Nm (1.200 – 5.000 tpm)
Gewicht 1665 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,9 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 12,5 l/100 km
CO2-uitstoot 181 g/km
Vanafprijs 53.800 euro (xDrive)

Verdict

8 op 10