Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Eén miljoen euro. Zoveel heeft vadertje staat in één week opgehaald door het gepersonaliseerde kenteken toegankelijker te maken. Niet qua prijs, want zo’n vanity plate kost nog altijd € 1.000. Maar door het verplichte cijfer ‘9’ te schrappen en daarmee (bijna) alle combinaties van 1 tot 8 tekens te ontsluiten. Verbaas je dus niet als er binnenkort iemand met de nummerplaat ‘F-1’ door het verkeer laveert, want die combo is wel degelijk uitgeschreven en op termijn gegarandeerd gegeerd. De Britse eigenaar van diezelfde plaat heeft recent een overnamebod van zeven miljoen euro afgewezen …

columngepersonaliseerdenummerplaten

Niet verwonderlijk dat aspirant-eigenaars een nachtje voor de DIV-kantoren hebben gekampeerd om hun favoriete combinatie te strikken. Of zoals ook vaak het geval was: om hun oude plaat opnieuw te claimen. Met de invoering van het Belgische kenteken naar Europese vorm (2010) waren heel wat eigenaars misnoegd omdat ze hun geliefkoosde combo deels zouden verliezen bij inschrijving van een nieuw voertuig. Had je tot 2010 altijd KEN-001 gevoerd, dan zou dat erna 9-KEN-001 worden – om tegen wil en dank kenbaar te maken dat je betaald had om je eigen naam op je eigen wagen te hebben. Nog gezwegen van de soms vreemde situaties die er ontstonden als THE-911 plots 9-THE-911 werd, wat lang niet zo goed bekte.

Het kan bijna niet anders dat Brussel die beslissing in zijn portemonnee gevoeld heeft. Waarom zou een (hopelijk) weloverwogen principe anders sneuvelen ten voordele van een liberalere aanpak? ‘Omdat de automobilist de melkkoe van de fiscus blijft’ zouden criticasters daarop antwoorden, al hebben ze dat in deze wel zelf in handen. Terloops bewijst het evenwel dat chauffeurs nog altijd geld willen spenderen om hun blits bezit nog blitser te maken. Of zoals één van de jonge wachtenden aan het Brusselse kantoor het verwoordde: ‘Ik kom hier de identiteit van mijn wagen vastleggen voor de rest van mijn rijdende leven. Zo beschouwd is € 1.000 helemaal niet zoveel geld’.

Zelf verkies ik een anoniem kenteken boven een gepersonaliseerd. Als journalist ben je vaak onderweg met andermans blits bezit, en dat wordt er niet subtieler op als er ook nog eens 9-VW-001 op prijkt. Al begrijp ik de insteek van de importeurs natuurlijk wel; een wagenpark met gelijke initialen en opeenvolgende cijfers oogt even goed als het handig is. Maar het getuigt ook van een bepaalde rijkdom die niet bij iedereen even goed valt. De gulden middenweg is misschien wel een trucje dat vooral BMW-rijders een letter of vijf geleden praktiseerden, namelijk op exact het juiste moment bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen aanschuiven om gratis ende voor niks 1-BMW-… te strikken. Al moet je daar volgens mij ook de nodige connecties voor hebben. En veel geduld.

Deze column verscheen eerder als edito in AutoWeek Vlaanderen