Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoewel de logica  van het cabriorijden een zijdezachte dan wel snerpende veelcilinder benzine dicteert, valt het in de praktijk bij de moderne vierzitscabrio vaak anders uit. Erg zuinige dieselmotoren, CO2-geneuzel en andere fiscale onzin regimes zwaaien nu eenmaal de plak in de verkoopovereenkomst. En dat laat zich onderin de voedselketen voelen in het beschikbare motorenpalet. Zo ook bij de gefacelifte Renault Mégane Coupé Cabriolet.

2014_renault_megane_cc_facelift_03

Reden genoeg voor de Fransen om de nieuwe Energy TCe 130-motor met EDC-transmissie en dubbele koppeling bij ons niet in de brochure van de geüpdatete Mégane CC te mikken. Nochtans zijn onze zuiderburen best fier op hun efficiënte 1.2-liter viercilinder benzinemotor met directe injectie, 130 pk en 205 Nm koppel (bij 2.000 tpm) en normverbruik van 5,6 l/100 km. In combinatie met Renaults EDC-transmissie zet het blok prestaties neer die zo goed als identiek zijn aan de handgeschakelde versie, al werd de overboostfunctie voor het koppel (tot 225 Nm) veiligheidshalve dichtgeknepen tot 205 Nm. Kwestie van de levensduur van de versnellingsbak te maximaliseren.

2014_renault_megane_cc_facelift_362014_renault_megane_cc_facelift_33

Het leeuwendeel van de kopers opteert voor de 1.5-liter dCi 110 en 1.6 dCi 130. Degelijke motoren, die volgens de verwachtingen presteren, maar ondanks een relatief stille werking de finesse van een benzine missen. Laat staan wanneer de zon van de partij is en het testparcours in Zuid-Frankrijk nabij de Middellandse Zee kronkelt. De dakloze Mégane voelt er zich overigens best in zijn sas. Zoals het hoort, ligt de focus op ongebreideld comfort, met dikke fauteuils met voldoende zijdelingse steun, een ophanging die het handvol oneffenheden naar behoren wegfiltert en alle moderne gadgets bij de hand houdt, dankzij het opgefriste R-link-infotainmentsysteem (800 euro), dat op een klein akkefietje met het herverbinden van audio via bluetooth degelijk presteert.

2014_renault_megane_cc_facelift_30

2014_renault_megane_cc_facelift_052014_renault_megane_cc_facelift_35

Wanneer we de TCe 130 EDC diezelfde dag nog kunnen testen in de eveneens gefacelifte Mégane berline, wordt al snel duidelijk dat de bewuste combinatie de CC nochtans als gegoten zou zitten. De verouderde versnellingspook doet samen met een gebrek aan schakelpeddels achter het stuur afbreuk aan de beleving. Gelukkig is de geraffineerde werking verder naar behoren. Toegegeven, de manier waarop de bakbediening zich visueel presenteert, prikkelt geen boy racer-attitude, laat staan dat de schakelovergangen die in de manuele stand bliksemsnel verspringen op het minuscule schakeldisplay, maar in de praktijk pas later echt geschieden. Gelukkig biedt de volautomatische stand soelaas met correcte overgangen en voldoende koppel onderin, zodat de bak bij hernemingen niet al te nerveus uit de hoek komt. Kortom, de EDC gedraagt zich eerder als een snelle koppelomvormer dan bliksemsnelle Doppelkupplungsgetriebe. Maar dat nemen we de Efficient Dual Clutch – in deze applicatie tenminste – nauwelijks kwalijk.

2014_renault_megane_cc_facelift_37

Terug naar de Mégane CC dan. Die rijden we met de 130 pk sterke 1.6 dCi, veruit de meest populaire motor die bij ons de showrooms verlaat. En net als voorheen haalt de CC (ongeacht de motorisatie) zijn nez op voor alles wat nog maar naar sportiviteit ruikt. De auto schreeuwt in feite om een degelijke automaat (en als het kan eentje die verbonden is met een fijne benzinemotor) kwestie van die laatste procenten comfort eraan toe te voegen. Gezien het weinig inspirerende onderstel en de nog steeds flauwe koetswerkstijfheid zou die combinatie verre van verkeerd zijn. Niettegenstaande krijg je ongeacht de motorisatie een ruime en erg comfortabele vierzitscabrio die het de concurrentie dankzij zijn scherpe vanafprijs en uitgebreide standaarduitrusting best lastig maakt.

2014_renault_megane_cc_facelift_322014_renault_megane_cc_facelift_06

[Foto’s: Pieter Ameye & Renault]

RENAULT Mégane CC 1.6 dCi 130

Plus Min
+ Met de C van Confort – Smeekt om een automaat

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn, turbodiesel
Aandrijving Voorwielen
Transmissie 6-bak, manueel
Vermogen 130 pk
Koppel 320 Nm
Gewicht 1621 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,8 s
Topsnelheid 205 km/h
Gem. normverbruik 4,5 l/100 km
CO2-uitstoot 115 g/km
Vanafprijs 29.850 euro

Verdict

6 op 10