Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Goed nieuws voor liefhebbers van cultuur en twintigste-eeuwse architectuur: het grote interbellumgebouw van Citroën aan het IJzerplein in Brussel krijgt een nieuwe bestemming. De Brusselse regering sloot met de Franse PSA-groep een overeenkomst af om er vanaf 2017 een museum voor moderne en hedendaagse kunst te herbergen. Daarmee krijgt de modernistische architectuurtempel een nieuwe bestemming sinds de Belgische invoerder in 2012 het centrum van Brussel inruilde voor Eigenbrakel.

Het Brusselse filiaal van Citroën was het eerste buitenlandse filiaal dat André Citroën destijds oprichtte. Na haltes in Vorst en nog enkele andere locaties in de hoofdstad, streek Citroën in 1934 neer op het 16.500 m² grote complex aan het IJzerplein, dat bijna een volledige straatblok inneemt. Na de oorlog en de bezetting door de Duitsers en daarna de Britten werd de garage in 1947 opnieuw geopend. In de jaren vijftig werd er binnenin een structuur aangebracht om de wagens op verschillende verdiepingen te kunnen stockeren, en in de decennia daarna werd het gebouw, dat voornamelijk uit ijzer en glas bestaat, regelmatig opgefrist. Tot een PSA-herstructurering ervoor zorgde dat Citroën twee jaar geleden het monumentale pand verliet.

citroen garage ijzerplein

Na jarenlang getouwtrek om het lot van het gigantische complex, werd de knoop doorgehakt: de Citroëngarage zal deel uitmaken van de heropleving van de Brusselse kanaalzone. In de eerste plaats verhuist de collectie van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSK) naar het nieuwe museum, al sluit de Brusselse regering niet uit dat er ook privéstukken uit de collecties van Belfius of Belgacom op termijn richting Citroëngarage kunnen verhuizen. Vanaf 2017 kun je alvast topwerken van Picasso, Dali, Matisse en Bacon gaan bewonderen op het IJzerplein.