Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

SPECIFICATIE

Als we op de verstreken ontwikkelingstijd van de gefacelifte Insignia afgaan, lijkt Opel in tegenstelling tot de concurrentie eerder te opteren voor een langetermijn-faceliftstrategie dan voor een driejaarlijkse opfrisbeurt. Want pas na vijf jaar sleutelen schotelt Rüsselsheim ons zijn opgefriste Insignia voor. In dit geval de Sports Tourer-breakversie met de nieuwe 1.6 turbobenzine van 170 pk.

Filter alle eufemismen maar eens uit de promobrochure en zoek vervolgens nog eens naar spektakel. Akkoord, nagelnieuwe motorisaties genre 1.6-liter turbobenzine met 170 pk en 260 Nm koppel schud je niet van vandaag op morgen uit je mouw, en een nieuw infotainmentsysteem met touchpad houdt het interieur interessant. Maar ook omstaanders zien door wat extra dynamiek in de lijnen, nieuwe lichtblokken voor- en achteraan en extra chroom dat je met ‘de nieuwste’ op pad bent.

RIJGEDRAG

En sportief? Niet echt, nee. Een blinkende turbobadge op de achterklep doet anders vermoeden, maar de 170 pk en 260 koppelmomenten lijken wat last te hebben van de 1843 kilogram zware koets. Versta ons echter niet verkeerd: je komt meer dan vlot uit de startblokken en het acceleratiegevoel is net zoals je dat zou verwachten bij een motor van dit kaliber. Maar het uitblijven van wat extra push richting rode naald en de sprekende duw in de rug bij de hernemingen lieten ons wat op onze honger zitten.

Opel-Insignia-Sports-Tourer-287568-medium

Opteer dus eerder voor de zwaardere turboversie met 250 pk of ga meteen voor een vlotte zelfontbrander, die hopen koppel duwt én daarbij ook nog eens een pak zuiniger is. Even voorspelbaar is ook de wegligging. De Insignia Sports Tourer speelt steeds op veilig (onderstuur) en weet een aangename balans te vinden tussen hard en zacht – al gooit het gewicht opnieuw roet in het eten wanneer het tempo de hoogte in gaat. Zelfs als je ‘m richting limiet en analoog rijdt, heb je nooit het gevoel op het scherpst van de snee te sturen. Het stuur mist immers nog steeds transparantie en lijkt veel informatie weg te filteren, om zo het comfort te waarborgen maar de betrokkenheid fel in te perken.

VERLEIDINGSKRACHT

Opel-Insignia-287318-medium

Opel-Insignia-Interior-286341-mediumOpel-Insignia-Interior-286342-medium

Of stoppen we deze Insignia Sports Tourer gewoon in het verkeerde laatje? Laat je diep wegzakken in de nieuwe lederen fauteuils, perk het tempo wat in en vergeet al het bovenstaande. Een uitstekende geluidsisolatie, prima stereosound uit de Bose-installatie en goed aanvoelde materialen maken van de Insignia een heel aparte ruimte. Alsof je thuis ontspannen in je zetel zit met een streepje late night jazz in plaats van Siska Schoeters die je overenthousiast weet te vertellen dat je nog zo’n twee uur met haar in de spits mag doorbrengen. Kun je tegelijk ook wennen aan het nieuwe infotainmentsysteem met touchscreen: nog niet zo intuïtief als we zouden willen, maar toch een hele verbetering ten opzichte van het pre-faceliftsysteem, dat met zijn vele knoppen en dubbele functies erg verwarrend was. Al bij al een geslaagde update dus, die het Tourer-aspect van de Insignia waar maakt. Nu nog het Sports-gedeelte.

OPEL Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo

Plus Min
+ Veel Tourer – Weinig Sports

Weggecijferd

Motor 1.6-liter Turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Transmissie Manuele zesbak
Vermogen 170 pk
Koppel 260 Nm
Gewicht 1843 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,8 s
Topsnelheid 215 km/h
Gem. testverbruik 9,2 l/100 km
CO2-uitstoot 146 g/km
Vanafprijs 30.839 euro

Verdict

7 op 10