Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Wie na afgelopen weekend de hegemonie van Mercedes in het huidige Formule 1-seizoen stilaan beu geraakt is of nog steeds niet kan wennen aan het geluid van de 1.6 liter geblazen V6, doet er misschien goed aan om na de zomer af te stemmen op de Formule E. Daar lijkt het zowel op als naast het circuit namelijk behoorlijk interessant te worden.

formula_e_03

In het debuutseizoen van de Formule E, dat op 13 september in Peking op gang wordt gevlagd, zullen alle twintig piloten, verdeeld over tien teams, op de startgrid namelijk over exact dezelfde Spark-Renault-racewagens beschikken. Die werden door Spark Racing Technologies samen met Dallara, McLaren, Williams en Renault ontwikkeld. Het resultaat is een volledig elektrisch gegenereerd vermogen van 180 pk, met 90 extra pk’s die via een ‘push-to-pass’-systeem beschikbaar zijn voor inhaalmanoeuvres. Wat rubber betreft, zijn de Formule E-wagens voorzien van Michelin-schoeisel. De Franse bandenfabrikant kreeg de opdracht laagprofiel-achttienduimsrubber te ontwikkelen dat zowel bij nat als droog weer inzetbaar is.

Aangezien elke piloot twee auto’s op zijn naam krijgt – om halverwege de race te wisselen met een volledig opgeladen exemplaar – zullen er door teams als Virgin, Mahindra en Andretti in totaal veertig krek dezelfde Spark-Renaults worden ingezet. Winst of verlies zal dus afhangen van het talent van jongere piloten zoals Bruno Senna, Jérôme d’Ambrosio en Karun Chandhok, en oudgedienden zoals Takuma Sato, Jarno Trulli en Ben ‘The Stig’ Collins. Ook tactische beslissingen en een grote dosis geluk of pech zullen doorslaggevende factoren zijn. Althans in het eerste seizoen van de Formule E, want vanaf het tweede seizoen zijn de teams vrij om binnen de opgelegde regels van de FIA te sleutelen aan het ontwerp en de ontwikkeling van hun auto’s.

Dat wordt dan weer interessant voor de ontwikkeling van de elektrische auto naast het circuit: over een tijdsspanne van 25 jaar becijfert de FIA een toename van 77 miljoen verkochte elektrische auto’s, 42.000 permanente jobs, en een besparing van 35 miljard euro aan gezondheidskosten (door verminderde vervuiling) en 885 miljoen ton CO2. Zulke cijfers zijn uiteraard nog koffiedik kijken, maar het R&D-gehalte van elektrische auto’s zal dankzij de Formule E ongetwijfeld resoluut de hoogte in schieten, en hen de extra aantrekkingskracht bezorgen die ze nu vaak missen. Afspraak dus op 13 september in Peking, wanneer het licht van het allereerste Formule E-seizoen op – komt-ie – groen wordt gezet.