Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Het moet van mijn trisjaar geleden zijn dat ik mij nog zo oud gevoeld heb. Je met 36 lentes tussen 3.000 middelbare schoolstudenten begeven, is dan ook om problemen vragen. Tot je bedenkt dat de spanning die door het Ahoy-complex zindert helemaal terecht is. Iedereen die naar Rotterdam is afgezakt voor de Shell Eco-Marathon wil immers met de trofee naar huis gaan, zeker nu het de 30ste editie betreft. Hoog tijd dus voor een achterstallige kennismaking met deze unieke circuitdiscipline.

Eerst zien en dan lezen? Klik dan op de 1ste foto om ze allemaal groot te aanschouwen!

shell eco marathon

DSCF6570DSCF6590

Naar goede gewoonte wordt er gedurende vier dagen in evenveel klassen gestreden. Designmatig vallen de bolides onder UrbanConcepts (met herkenbare autolijnen) of Protoypes (die liggend bestuurd moeten worden). Onder de kap zit er een verbrandingsmotor op benzine, diesel, ethanol of GTL dan wel een elektromotor op waterstof of zonne-energie. Kortom: met veredelde ligfietsen heeft de SEM niets meer te maken. Kijk daarvoor maar naar de speciaal door Michelin ontwikkelde schoeisel dat € 500 en meer per stuk kost.

shell eco marathonDSCF6646

Hoewel er her en der bekende logo’s opduiken, zijn de vehikels integraal ontwikkeld door de 200 schoolteams uit Europa en Noord-Afrika. Amerika en Azië hebben hun eigen Marathon uit praktische overwegingen. Michelin biedt sinds jaar en dag technische ondersteuning omdat de banden het enige aspect zijn waar de piepjonge ingenieurs weinig tot geen invloed op hebben. Zie je toch eens een overjaarse piloot in een onmogelijke houding, dan is dan meestal journalist die zich heeft laten verleiden tot een persrit. In de letterlijke zin van het woord.

DSCF6614DSCF6652

DSCF6658DSCF6675

Met mijn gezegende lengte van net geen twee meter laat ik die uitnodiging voor wat ze is, en mik mijn camera op de twee andere constanten in deze setting: indrukwekkende engineering, en vrouwelijke piloten. Carbon en magnesium zijn gemeengoed in deze discipline, net als het besef dat vrouwen meestal ranker én lichter zijn dan hun mannelijk equivalent. En aangezien de gemiddelde snelheid nooit meer dan 25 km/h bedraagt, is er geen nood aan geblokte coureurs. Want die passen er toch niet in.

DSCF6683DSCF6685

DSCF6601DSCF6704

Wat dat allemaal samen in termen van verbruik oplevert? Bij de allereerste SEM in 1985 schoot Team Henry uit Zwitserland de hoofdvogel af met 680 gereden kilometers op 1 liter benzine. Anno 2014 is Microjoule La Joliverie uit Frankrijk wederom de beste gebleken, met zomaar even 3.314,9 km uit één fles brandstof. En als dat geen evolutie is, dan mag Charles Darwin het volgend jaar zelf op het stratencircuit van Rotterdam gaan uitleggen.

DSCF6639DSCF6673

DSCF6608

[Foto’s: Ken Divjak]