Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Hoewel ze het bij Lancia nog steeds in alle talen ontkennen is het met het illustere Italiaanse merk – of wat daar nog van overblijft tenminste – vrijwel over en uit. Toch weerhoudt dat Lancia’s huidige CEO Antonella Bruno er niet van om met de beperkte middelen het merk ietwat te heroriënteren. Lancia zal zich dra focussen op de binnenlandse markt en spreekt daarvoor het Italiaanse modegevoel aan.

2014_lancia_ypsilon_elefantino_16

De auto die het de komende tijd zal moeten doen voor het merk is de laatste overgebleven Fiat-Lancia: Ypsilon. Aangezien de Chrysler-Lancia’s beetje bij beetje zullen worden uitgefaseerd is het aan de kleine citadine om de badge nog voor onbepaalde tijd overeind te houden. Niet toevallig trouwens aangezien de Ypsilon het in het moederland nog steeds niet onaardig doet en – ondanks de jaren – nog steeds sterke verkoopcijfers laat optekenen.

Geheel met de ‘personalisatietrend’ van de laatste jaren springt ook de Ypsilon mee op de kar met een resem nieuwe uitrustingsniveaus, kleuren en materialen die de gemiddelde fashionista moet aanspreken. Dat Bruno daarvoor de naam ‘Elefantino’ gebruikt smaakt dan weer even wrang als de Integrale HF-geïnspireerde tellerpartij van de Delta S Momodesign.

2014_lancia_ypsilon_elefantino_11

Het (roze) olifantje hebben we immers te danken aan coureur Enrico Anselmi die in 1952 Lancia toestemming gaf zijn persoonlijke geluksbrenger te gebruiken op de competitie-Aurelia S2 van Scuderia Lancia. Een symbool dat later ook fier naast het gekende HF-logo gebruik zou worden en waarmee we menig succesvol race- en rally-Lancia nog steeds mee vereenzelvigen. Niet dat de huidige doelgroep zich daarover zorgen zal maken. Maar wij weten in elk geval beter.

2014_lancia_ypsilon_elefantino_172014_lancia_ypsilon_elefantino_13

Volgens Bruno zelf staat het olifantje eerst en vooral symbool als geluksbrenger, en wat dat betreft is het misschien wel erg symbolisch aangezien Lancia alle geluk in de nabije toekomst kan gebruiken. Fiat Chrysler CEO Marchionne zweeg afgelopen maand immers als vermoord over het merk in zijn toekomstplannen voor de groep. Een laatste stuiptrekking of het begin van nieuwe carrière in een bijzondere niche. We zijn benieuwd.

[Foto’s: Lancia]