Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De BMW X5 vormt al sinds 1999 de hoeksteen van Münchens SUV-line-up en is intussen aan zijn derde generatie toe. Met toegenomen concurrentie van onder meer de Range Rover Sport, Mercedes ML en Porsche Cayenne werd in Beieren de tekenpen niet in radicaal andere inkt gedopt, en is ook deze nagelnieuwe BMW X5 xDrive30d meteen herkenbaar als X5. Al hoeft dat niet noodzakelijk negatief te zijn.

2014_BMW_X5_D_01

In het persdossier spreekt BMW immers zelf van een “characteristic, evolutionary development of body design from the predecessor model” en een “modern and eye-catching update”. In levenden lijve is het inderdaad even zoeken naar de verschillen. De derde generatie X5 oogt niet alleen een fractie slanker, maar ook langer, waardoor het geheel minder gedrongen overkomt als het vorige model. Opmerkelijk bij de nieuwe generatie is dan weer het gebruik van luchtweerstandreducerende ingrepen rondom de wielkasten en dakspoiler, die in BMW-vaktaal respectievelijk de termen ‘Air Curtains’, ‘Air Breathers’ en ‘Aero Blades’ opgekleefd krijgen. Het resultaat: een voor SUV’s meer dan behoorlijke weerstandscoëfficiënt van 0,31.

2014_BMW_X5_D_022014_BMW_X5_D_24

2014_BMW_X5_D_09

Ook binnenin kom je niet voor verrassingen te staan: het interieur oogt bekend voor wie vertrouwd is met het contemporaine BMW-gamma, al geeft het daardoor een minder exclusieve indruk als het interieur van bijvoorbeeld de Range Rover Sport. Gelukkig voelen de materialen degelijk aan en zitten de optionele comfortstoelen (2.300 euro) voortreffelijk. Wie de BMW X5 vooral voor de laadruimte nodig heeft, geraakt voortaan tot 120 liter meer kwijt in de kofferruimte (1.870 liter met neergeklapte achterbank) en zal opgetogen zijn met de split tailgate. Wie het toch liever een graad exclusiever heeft, geraakt overigens zonder moeite lost in personalisation: net als op de Z4 biedt BMW nu ook op de X5 ‘Design’-packs voor het interieur. Zo gaf de BMW-importeur ons een exemplaar met Design Pure Experience mee (7.285 euro), dat nappa-volleder met kwalitatieve sierlijsten en de comfortstoelen combineert.

2014_BMW_X5_D_15

Qua onderstel laat de nieuwe BMW X5 je eveneens ruim de keuze: naast de standaardophanging (en de adaptieve M-sportophanging) kun je kiezen uit adaptieve Comfort-, Dynamic- en Professional-ophangingen. De Comfort- ophanging (1.835 euro) combineert luchtvering met een automatische niveauregeling op de achteras, de Dynamic-ophanging (3.360 euro) beschikt dan weer over actieve stabilisatorstangen en sperwerking, en de Professional-ophanging (5.190 euro) combineert Comfort en Dynamic.

2014_BMW_X5_D_23

2014_BMW_X5_D_172014_BMW_X5_D_18

De adaptieve Comfort-ophanging op 1-FVA-895 zorgt in de praktijk voor een rimpelloze demping en filtering. De vlot twee ton zware koets (die volgens BMW tot 90 kg lichter is dan zijn equivalent uitgeruste voorganger) gaat echter duidelijk rollen bij het dynamischere bochtenwerk, waardoor de BMW X5 richting limiet een neuszwaar onderstuurd randje krijgt. Gelukkig zorgt in dat geval de standaard xDrive-vierwielaandrijving voor een optimale verdeling van grip over de vier wielen.

2014_BMW_X5_D_28

Dat doet de xDrive ook voor de trekkracht, want het drie liter grote dieselblok is op zijn zachtst gezegd soepel te noemen: het maximumkoppel van 560 Nm is beschikbaar tussen 1.500 en 3.000 tpm, terwijl het maximumvermogen van 258 pk vrijkomt bij 4.000 tpm. Een 0-100-tijd van 6,9 seconden hoeft dan ook niet te verbazen. In de praktijk is het opnieuw de voortreffelijke ZF-achttrapsautomaat die het potentieel van de xDrive30d efficiënt weet te ontsluiten, dankzij alerte reacties en een rimpelloze werking.

2014_BMW_X5_D_33

2014_BMW_X5_D_102014_BMW_X5_D_06

Of je met deze BMW X5 xDrive30d gezwind gaat bochtenpikken, hangt dus opnieuw af van welke hokjes je op de optielijst aanvinkt, al zit het met het rijgedrag van deze kolos inherent wel snor. Wie zijn X5 gewoon wil gebruiken om zich in alle comfort te verplaatsen, zal echter zonder problemen zijn weg vinden op de optielijst. Al zal het lastig knopen doorhakken worden tussen deze nagelnieuwe BMW X5 en de al even nieuwe Range Rover Sport.

2014_BMW_X5_D_31

[Foto’s: Bert Claes]

BMW X5 xDrive30d (F15)

Plus Min
+ Vlekkeloze aandrijflijn – Heeft te duchten concurrentie

Weggecijferd

Motor 3.0 6-in-lijn, turbodiesel
Aandrijving 4×4
Transmissie 8-traps, automaat
Vermogen 258 pk (4.000 tpm)
Koppel 560 Nm (1.500 – 3.000 tpm)
Gewicht 2.145 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,9 s
Topsnelheid 230 km/h
Gem. testverbruik 8,2 l/100 km
CO2-uitstoot 164 g/km
Vanafprijs 59.900 euro

Verdict

7 op 10