Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In deze vijfdelige reeks over rijtechnieken zet Axel Cayman enkele sleutelprincipes op een rijtje. Sterk, praktijkgericht concentraat op maat van DRIVRs. Aanvullingen, opmerkingen of correcties? Pen ze gerust neer in de comments!

Als je regelmatig op deze site rondsnuistert is de kans groot dat je lol hebt in het rijden en dat een van je ambities erin bestaat om een snellere DRIVR te worden. Snel zijn is niet alleen badass, de ultieme accolade die elke petrolhead zich wil (laten) opspelden. Snel zijn is ook gewoon méér fun. Misschien heb je niet de torenhoge ambitie van het professionele circuit, maar wil je wel snel genoeg zijn voor een verrukkelijke bochtencombinatie naar keuze. In dit deel hebben we het over je aandacht tijdens het rijden.

keith_code

Het basisprincipe dat centraal staat in dit eerste deel komt van Keith Code, Amerikaans Superbike-racer en instructeur. Je aandacht, en hoe je ze spendeert tijdens het rijden, is een sleutelfactor voor hoe je gaat presteren achter het stuur. Keiths stelling: “Je aandacht is eindig”. De hoeveelheid aandacht die je kunt opbrengen varieert van persoon tot persoon: sommige mensen kunnen nu eenmaal meer verwerken dan anderen, maar uiteindelijk zijn ook zij beperkt.

Om dat beeld wat tastbaar te maken stelt hij je totale aandacht voor als een briefje van tien euro. Dat is je vaste budget. Spendeer je vijf euro aan één bepaald aspect van het rijden, dan heb je nog vijf euro over voor de andere aspecten. Spendeer je negen euro, heb je nog maar één euro in de bank, enzovoort. Tijdens je eerste rijles spendeerde je wellicht negen euro aan het loslaten van de koppeling zonder dat de motor stilviel. Na duizenden kilometers en jaren ervaring is dat waarschijnlijk nog maar tien of twintig cent.

aandacht_01

Gratis wordt het echter nooit. Alle handelingen zullen steeds een deeltje van je aandacht opeisen, hoe geoefend je ook bent. Het komt er dus op aan om zoveel mogelijk bestuurshandelingen in zoveel mogelijk situaties te reduceren tot enkele centen. Zo heb je reserve in je broekzak voor een bewuste, pittige aanpak van een rondje Spa of je favoriete stukje binnenbaan.

Performant rijden is immers een erg intense mentale bezigheid. Rallypiloten maken in het heetst van de strijd honderden beslissingen per minuut. Onder een spervuur van pacenotes moeten ze in functie van configuratie en toestand van het traject seconde na seconde de volledige inputinventaris maken om de wagen op de baan te houden aan duizelingwekkende snelheden. Als je als bestuurder zelf geconfronteerd werd met zulke informatiestroom, dan zou er allicht maar een klein deel bekend voorkomen. De sensaties die je niet verstaat zouden het grootste deel van je aandacht opeisen.

aandacht_02

Angst wordt veroorzaakt wanneer je de afloop van een situatie niet kunt voorspellen. De paniek die daarbij ontstaat kost je bijna de volle tien euro aandacht. Misschien kom je op een bepaald moment zelfs wel in het rood te staan. Je kunt dus beter gewapend met kennis van verschillende rijtoestanden aan de start verschijnen, zodat je voor jezelf op voorhand al een antwoord geprogrammeerd hebt. Daardoor betaal je een stuk minder bij een potentiële panieksituatie.

Op die manier heb je tijdens het rijden ook de marge om er creatief mee om te springen. Dat is belangrijk omdat de extra vrijgekomen aandacht je zal toelaten om te experimenteren en je techniek te verbeteren door zelfanalyse. Performant rijden is namelijk niet alleen het succesvol uitvoeren van de noodzakelijke rijhandelingen; je moet ze ook kunnen observeren. Je kunt tenslotte alleen je acties verbeteren als je ook precies weet wat je gedaan hebt.

Het concept ‘eindige aandacht’ zal de leidraad worden doorheen deze reeks over rijtechnieken. We zullen proberen om voor alle volgende technieken in de reeks te zien hoe we de bewust of onbewust eraan gespendeerde aandacht kunnen managen. Op die manier kun je op het einde van de rit meer van je tien euro uitgeven aan het overmeesteren van die verrukkelijke bochtencombinatie met je rijkunsten.