Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De Bugatti EB110 heeft mij van jongs af aan al weten te fascineren. Enerzijds door een Le Mans-blauw 1:18 schaalmodel, anderzijds door de weinig conventionele styling naar de hand van Marcello Gandini. Zoveel jaar later weet ik nog steeds niet wat ik er moet van vinden, maar dat maakt de Italiaanse Bug er alleen maar interessanter op. Al was het maar omdat ze zo zeldzaam zijn en er achterin een 560 pk sterke 3,5-liter quad cam, quad turbo V12 ligt.

bugatti eb110 2

Andere opvallende features zijn de adaptieve koelingsleuven in de b-stijl en de hydraulische spoiler achterop. De EB110 (vernoemd naar Ettore Bugatti’s 110e verjaardag) zette dankzij zijn vierwielaandrijving vlotte prestaties neer. Met een sprint naar de 100 in 4,2 s en een topsnelheid van vlot 340 km/h behoorde deze samen met de Jaguar XJ220 en Ferrari F40 tot de snelste productie-auto’s ter wereld.

In 1995 was het sprookje jammer genoeg uit. Eigenaar Romano Artioli had met de wederopstanding van het merk, en de tussentijdse aankoop van Lotus dat toen volop bezig was met de ontwikkeling van de Elise en welke vernoemd is naar Artioli’s kleindochter, iets te veel hooi op zijn Italiaanse vork genomen. Bugatti SpA ging dan ook failliet en sleurde ei zo na de Britten mee in de ondergang.

Simon Kidston, wel bekend in de klassieker- en supercarscene, is intussen in het bezit van een EB110 en besloot samen met een kennis en mede-eigenaar om de verlaten fabriek nabij Modena een bezoek te brengen. Hij maakte er een kleine (video)reportage van waarvan we alvast de trailer kunnen tonen.

[Foto: Kidston]