Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

SPECIFICATIE

Je bent ervoor of ertegen, maar de spindle grille, het Lexus-radiatorrooster uit de nieuwe huisstijl van de Japanners, siert voortaan alle modellen. Zo ook de CT200h, de C-segmenter die sinds 2011 doorheen Europa al snel naar de top van de meest verkochte Lexi rees. De facelift maakt de CT200h bovendien ook zuiniger en aangenamer om rijden, aldus Lexus. Of dat ook in F-Sport-uitvoering het geval is?

2014_lexus_ct200h_01

RIJGEDRAG

Vooral dat aangenaam rijden was een van de besognes van voormalig huistester Dervoigne, die de ophanging van het pre-faceliftmodel op het randje van oncomfortabel quoteerde. Kleine tweaks hebben de scherpe randjes er echter van afgevijld, al blijft er nog steeds een zweem van hardheid over de F-Sport-eigen Performance-dempers hangen, die op minder glooiende wegen sterker naar de voorgrond treedt. Het voordeel is dan weer dat koetswerkbewegingen strak in de hand worden gehouden. Combineer dat met het stuurgevoel, dat op een normaal tempo tevreden stemt, en de gunstige balans door de plaatsing van de batterij, en de basis van de CT200h lijkt inherent wel solider te zijn. Jammer dat het stuur ondanks enkele aanpassingen aan de stuurinrichting stoïcijns blijft in de feedback naar de bestuurder.

2014_lexus_ct200h_04

2014_lexus_ct200h_022014_lexus_ct200h_06

In het vooronder werd de aandrijving uit de Toyota-stal ook aan een tussentijdse evaluatie onderworpen: zo kreeg de continu variabele transmissie een discrete remapping, waardoor de toerentallen iets meer lineair moeten worden opgebouwd – al heb je het eigenwijze CVT-karakter bij flukse rechtervoetcommando’s en in ‘Sport’-modus helaas nog steeds bij te nemen. Daarnaast werd de combinatie van de 99 pk sterke 1.8-Atkinsonvierpitter en de 82 pk sterke elektromotor – samen nog steeds goed voor een gecombineerd vermogen van 136 pk – nog verder afgesteld op zuinigheid. Gelukkig hebben de chrono’s daar niet verder onder te lijden: de honderd tik je opnieuw aan na geen al te snelle 10,3 seconden en de top ligt nog steeds bij 180 km/h.

VERLEIDINGSKRACHT

Hou je rechtervoet in toom en rij de Lexus CT200h met het oog op zuinigheid, en de puzzelstukken vallen beter in elkaar: de werkingsstilte van de aandrijflijn is uiterst genietbaar, en een gemiddeld testverbruik van 5,1 liter meer dan aanvaardbaar. Volledig conform de traditionele Lexus-maatstaven dus, en dat geldt ook voor de degelijke basisuitrusting. Het hoeft dus niet te verwonderen dat de Lexus CT200h bij de vlotst verkopende modellen uit de Japanse vloot hoort, en de discrete modelupdate zal die status allicht bevestigen. Alleen dat F-Sport-maatpak zit ‘m niet helemaal als gegoten.

2014_lexus_ct200h_05

2014_lexus_ct200h_072014_lexus_ct200h_03

LEXUS CT200h F-Sport

Plus Min
+ Visueel geslaagde facelift – F-Sport-vlag dekt lading niet helemaal

Weggecijferd

Motor 1.8 4-in-lijn benzine + elektromotor
Aandrijving Voorwielen
Transmissie CVT
Vermogen 136 pk (gecombineerd)
Koppel 142 Nm (+ 207 Nm elektromotor)
Gewicht 1.345 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,3 s
Topsnelheid 180 km/h
Gem. testverbruik 5,1 l/100 km
CO2-uitstoot 94 g/km
Vanafprijs 35.340 euro (F-Sport)

Verdict

7 op 10