Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Twee maanden. Zo lang kon Seat met de Leon Cupra R het voorwielaangedreven Ringrecord voor hot hatches vasthouden. Een maand geleden verhuisde het begeerde record van Spanje immers opnieuw naar Frankrijk, zo maakte Renault vandaag bekend. Daarmee slagen de Fransen erin om dat te doen wat ze met de hashtag #Under8 voorspelden: het Ringrecord met vier seconden scherper stellen.

Renault-Megane-RS-Trophy-R-30

7’54”36 is de precieze nieuwe recordtijd die testpiloot Laurent Hurgon klokte, en dat is ongeveer vier seconden sneller dan de 7’58”44 van de Seat Leon Cupra R 280. Daarvoor gebruikte Renault echter niet de onlangs aangekondigde RS 275 Trophy, die tien paarden meer heeft dan de standaard-Mégane RS, naast een standaard-Cupchassis met limited slip differential, Akrapovic-uitlaat, en optionele Öhlins-dempers en extra adhesief Michelin Pilot Sport Cup 2-rubber. De recordtijd werd namelijk gereden met een leeggeplukte Mégane RS 275 Trophy-R.

renault megane rs trophy-r

Renault-Megane-RS-Trophy-R-02Renault-Megane-RS-Trophy-R-03

De nieuwe recordhouder, voluit Renault Mégane RS 275 Trophy-R, liet bovenop de wijzigingen van de ‘gewone’ RS 275 Trophy nog eens een gewichtsverlies van 101 kilogram optekenen, onder meer doordat de achterbank, geluidsisolatie, ruitenwisser achteraan, radio en airconditioning achterwege werden gelaten. Bovendien waren de voorstoelen vervangen door Recaro’s uit één stuk, was de batterij een lichter lithium-ionexemplaar en kreeg de Trophy-R 350 mm grote Performance-remmen. Ten slotte waren de regelbare Öhlins-dempers standaard, net als het Michelin-rubber en het Speedline Turini-lichtmetaal.

Renault-Megane-RS-Trophy-R-17

Renault-Megane-RS-Trophy-R-16Renault-Megane-RS-Trophy-R-09

Het goede nieuws is dat de Trophy-R als dusdanig bestelbaar is in een beperkte oplage van 250 stuks. Dat maakt dat je de nieuwe 275 Trophy grosso modo in drie configuraties kunt krijgen: als gewone 275 Trophy (met standaard Cupchassis, 10 extra pk’s en Akrapovic-uitlaat), als 275 Trophy-R (met standaard daarbovenop de gewichtsbesparing, de Öhlins-dempers en het Michelinrubber) en – mits je creatief omspringt met de optielijst – als 275 Trophy-R in recordhouder-spec (met lichtere batterij en sterkere remmen). De Renault Mégane RS 275 Trophy-R is in ons land verkrijgbaar vanaf € 45.750.

Behoorlijk indrukwekkende cijfers en specificaties dus, en Renaultsport-adepten zullen zich allicht verheugen op het feit dat Dieppe eindelijk met een volwaardige opvolger van de radicale R26.R uitpakt. Maar door de drieste dieetkuur lijkt het wel alsof Renault de nodige moeite moest doen om het record terug van Seat af te snoepen. De Fransen spelen weliswaar open kaart over de wijzigingen aan het standaardmodel, terwijl de Spanjaarden hun recordtijd klokten met wijzigingen die (nog) niet op reguliere showroommodellen te verkrijgen zijn. Maar de Leon Cupra R was bij zijn recordronde dan weer wél geschoeid met dezelfde Michelin Pilot Sport Cup 2’s. Wat er ook van zij, de bal ligt nu in het kamp van Honda, dat met de Civic Type R meermaals te kennen gaf ook te azen op het record.