Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Nauwelijks een journalist die oog had voor de opgefriste Maserati GranTurismo MC Stradale op de beursvloer van Genève. Alle aandacht ging nu eenmaal naar de spectaculaire Alfieri Concept, terwijl aan de andere kant van de stand de nieuwe Ferrari California T, en ander edelmetaal uit Maranello, de show stalen. Nochtans is de MC Stradale nog steeds van het beste wat de Italianen in de aanbieding hebben.

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_32

Lichter, scherper, luider maar vooral ergonomisch interessanter dan de reguliere GranTurismo. Zo konden we de pre-facelift MC Stradale het beste omschrijven. Blikvanger waren de twee (599 GTO) Sabelt-kuipstoelen die inclusief de raceharnassen voor dat echte racegevoel zorgden. Bijkomend surplus was dat de zitpositie eindelijk laag genoeg was tegenover de daklijn en de A-steun. Dat is verleden tijd, want nu heeft de Stradale zijn tweezitsconfiguratie ingeruild voor het traditionele interieur met vier volwaardige zitplaatsen.

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_20

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_062014_maserati_granturismo_mc_stradale_22

Reden? Het USP van de GranTurismo, zijnde zijn GT-capaciteiten met vier volwaardige zitplaatsen, was met de vorige MC-incarnatie ietwat verloren gegaan. En het clientèle vond dat duidelijk een brug te ver, waardoor de verkoop niet het verwachte resultaat opleverde. Om het extra gewicht van het klassieke interieur te compenseren, is de uit de kluiten gewassen motorkap (met extra koelsleuf) nu van carbon en kreeg de atmosferische 4,7-liter V8 er 10 pk en 10 Nm bij, om nu af te klokken op 460 stuks en 520 Nm. Desondanks geeft deze tweede incarnatie slechts 30 kg toe op zijn voorganger, die goed was voor een reductie van 110 kg, en stijgt de topsnelheid zelfs tot 303 km/h.

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_25

Maar ook andere minieme verschillen maken de opgefriste Stradale wat minder hardcore. Met de achterbank is er immers extra geluidsisolatie bijgekomen, waardoor de actieve uitlaat in de Race-stand bij snelheden rond de 120 à 130 km/h minder storend is dan voorheen. Een brave koorknaap is de Stradale daarom nog niet. Integendeel zelfs. Naar goede Maseratigewoonte blijft de MC immers een echte tifoso die de decibels allerminst schuwt.

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_01

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_072014_maserati_granturismo_mc_stradale_11

Wie van slechte wil is, zou kunnen zeggen dat de Italiaanse diva aan het einde van haar Latijn gekomen is. Maar dat is zonder de intrinsieke kwaliteiten van de GranTurismo, en MC Stradale in het bijzonder, gerekend. Het interieur mag dan wel enkele knoppen delen met andere producten uit de FIAT-stal, en het navigatie- en infotainmentsysteem van Citroën makelij zijn, dankzij een alcantarakuur en een tijdloos cockpitdesign voelt het allemaal nog steeds erg exclusief en bijzonder aan. Meer nog zelfs dan de nieuwe lichting, die leentjebuur speelt met bolides uit de Chryslerstal.

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_30

De MC Stradale komt bovendien standaard met een automatisch gestuurde elektrohydraulische handbak die naar hedendaagse normen van DSG, PDK en gelijksoortigen een onvoldoende scoort wat betreft snelheid en raffinement, maar dat dan weer zorgvuldig countert met een zeker karakter dat de uiterst efficiënte bakken met dubbele koppeling missen. Je bent weliswaar verplicht om zelf aan de slag te gaan met de flinke stuurflippers, maar in ruil krijg je een unit die zich naargelang de temperatuur van de motor en bak, het gekozen toerental en de stand van het gaspedaal anders gedraagt. De aandrijflijn lééft, met andere woorden, en is in combinatie met de actieve uitlaat en het eigenwijze karakter van de plofjes en roffels altijd entertainend.

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_23

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_152014_maserati_granturismo_mc_stradale_18

Het snelst schakel je nog steeds helemaal bovenin de toeren met het gaspedaal vol open. Dan knal je letterlijk naar het volgende verzet in 60 milliseconden, terwijl het terugschakelen ongeacht de omstandigheden zo mogelijk nog spectaculairder is en klinkt. Sensatie verzekerd dus. En daar mag het in dit soort auto’s allerminst aan ontbreken. Iets wat met de soms té geciviliseerde units met een dubbele koppeling af en toe het geval is. Gelukkig kan het allemaal ook wat beschaafder met een simpele druk op de sportknop of in de automaatstand.

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_40

Jammer wel dat het met alcantara overtrokken stuur nog steeds wat groot is. Gelukkig communiceert de hydraulische servo nog steeds consistent en kent ook deze GranTurismo een scherpe turn-in. Je voelt bovendien dat de motor zo ver en laag achter de vooras ligt, waardoor de dartelheid van de nochtans uit de kluiten gewassen GT voor dit segment vrijwel ongeëvenaard is. Een Aston Martin DB9 of Bentley Continental GT kunnen de positie van hun flinke twaalfcilinders nu eenmaal moeilijker wegsteken.

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_022014_maserati_granturismo_mc_stradale_08

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_36

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_172014_maserati_granturismo_mc_stradale_31

De MC Stradale profiteert tevens van een quasi 50:50-gewichtsverdeling, dankzij de transaxleconstructie die eigen is aan de versnellingsbak – al kun je de unit momenteel ook nog krijgen op de GranTurismo Sport. De klassieke zestrapsautomaat met koppelomvormer ligt immers net achter de motor. De ophanging demonstreert dan weer hoe een uitgekiende setup van klassieke veren en dempers nog steeds superieur is aan veel adaptieve systemen. Zeker op en richting limiet.

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_33

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_052014_maserati_granturismo_mc_stradale_09

Ondanks dat het koetswerk lager ligt (10 mm voor, 12 mm achter) en de veren en dempers stijver zijn dan bij het reguliere model of de Sport, verrast de MC Stradale met een setup die een knap compromis houdt tussen (veer)comfort, stuurgedrag en het behouden van de nog steeds niet onaardige massa. Alleen bij lage snelheden valt de demping soms wat uit de toon. Maar daar is het deze Stradale natuurlijk niet om te doen. Knallen, maar ook cruisen aan minder legale snelheden, is wanneer alles in de plooi valt. En dan is het fijn om weten dat de carbonkeremische remmen bij elk remmanoeuvre nooit om kracht verlegen zitten en zich met veel gevoel laten bedienen. Zonder meer nog steeds het echte USP van deze Stradale, gezien ook het onafgeveerd gewicht bij de dieetkuur wint.

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_26

Maar of de MC daarmee zijn positie bovenaan de GranTurismo-voedselketen rechtvaardigt, is een andere vraag. De nieuwe bodykit met opvallende luchthapper is niet naar ieders smaak, terwijl het pk-verschil te mininiem is om merkbaar te zijn. Bovendien kun je zowel het alcantara interieur als de elektrohydraulische bak speccen op de GranTurismo Sport. Daarmee schieten alleen nog de carbonkeramische remmen over. Wat ons betreft een must – al zit je ongeacht de specificatie goed bij de GranTurismo. Een GranTurismo Sport aan de prijs of een junior Ferrari F12berlinetta voor een prikje, ‘t is maar hoe je het bekijkt.

[Foto’s: Bert Claes]

MASERATI GranTurismo MC Stradale (MY 2014)

Plus Min
+ Carbonkeramische remmen – Liever met de kuipstoelen (?)

Weggecijferd

Motor 4.691cc, atmosferisch
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 460 pk
Koppel 520 Nm
Gewicht 1.800 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,5 s
Topsnelheid 303 km/h
Gem. testverbruik 15,4
C02-uitstoot 337 g/km
Prijs 154.880 euro

Verdict