Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Voor Alfa Romeo was het dit jaar in Genève moeilijk om de editie van vorig jaar te overtreffen. Ging in 2013 namelijk alle aandacht naar de 4C, dan zoog dit jaar in de ene hoek de dakloze 4C de aandacht naar zich toe, en in de andere hoek de vijfdeursvariant: de Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde met het 4C-blok in het vooronder. Maar of het dna van de 4C ook terug te vinden is in de Giulietta met groene klaver?

testalfaromeogiuliettaqv2

Wat is er dan allemaal precies van de 4C overgenomen?

In de eerste plaats de 1.750 cc grote viercilinder turbobenzine natuurlijk. Die is volgens Alfa Romeo dankzij het aluminium cilinderblok 22 kg lichter dan de 1.750 cc uit de vorige Giulietta QV, en belooft 240 pk bij 6.000 tpm en 340 Nm tussen 2.100 en 4.000 tpm. Meer dan 270 Nm staat al vanaf 1.800 tpm paraat. Daarnaast doneert de 4C ook de TCT-zesbak aan de Quadrifoglio Verde, inclusief launch control. Dat betekent dat de handgeschakelde zesbak naar de geschiedenisboeken verdwijnt, en dat de gewichtsbesparing van het aluminium blok een nuloperatie wordt: de TCT met dubbele koppeling is immers 20 kg zwaarder dan de manuele versie van de vorige Quadrifoglio Verde.

Is het verschil met zijn voorganger dan niet erg klein?

Ja en nee. Reuzensprongen voorwaarts hoef je niet te verwachten, en het maximumvermogen van 240 pk is tenslotte maar 5 pk meer dan de vorige Giulietta QV. Maar het nieuwere motorblok geeft zijn vermogen over een bredere powerband af. Ook knijpt de nieuwe Quadrifoglio Verde twee tienden van de klassieke stoplichtsprint (6,6 seconden tegenover 6,8 seconden) en stelt hij naast de topsnelheid (244 km/h tegenover 242 km/h) ook het verbruik scherper: Alfa Romeo geeft gemiddeld 7,0 liter op tegenover 7,6 liter voorheen. Aan ophanging en demping werd er niets gewijzigd, en ook het Q2-differentieel is nog steeds een elektronisch exemplaar dat het binnenste wiel afremt, al lijkt het systeem het koppelstuur dat de vorige Giulietta QV plaagde nu beter in te tomen.

testalfaromeogiuliettaqv3testalfaromeogiuliettaqv4

Wat geeft dat aan dynamische tempi?

Een aandrijflijn met voldoende kracht in middelhoge toeren en met TCT-bak die vlot schakelt zonder echt snedig te zijn, zorgt ervoor dat je met de Giulietta Quadrifoglio Verde vlot bochten kunt pikken. Combineer dat met een korte demping maar relatief zachte vering en met een gezwinde rijstijl valt deze Alfa zeker naar waarde te schatten. Schakel – figuurlijk – echter een verzet hoger, en je merkt dat de Giulietta QV uit zijn comfort zone geraakt: de koets gaat merkbaar doorhangen, het Q2-differentieel krijgt de neus moeilijker naar binnen en korte oneffenheden doen het geheel stevig schokken. De gelaagdheid in het rijgedrag waar je aanvankelijk op hoopt, blijft dus achterwege.

Zal de Giulietta QV wel meekunnen met het andere hot hatch-geweld?

Wanneer de cavalerie met Renault Mégane RS, Volkswagen Golf R en Seat Leon Cupra komt binnengereden, zal de Giulietta QV aan de kant moeten. Maar je zult Alfa nooit op de uitspraak betrappen dat ze met de Quadrifoglio Verde dat hardcore drietal voor ogen hebben. Rij echter comfortabelere hot hatches genre Ford Focus ST en VW Golf GTI voor, en de groene vierklaver in de witte driehoek op de flanken kan nog wel verleidelijk lonken én ronken, dankzij het door Alfa aangepaste in- en uitlaatgeluid. Tot je merkt dat de Giulietta Quadrifoglio Verde respectievelijk zo’n 8.000 en 2.000 euro duurder is dan de Ford en de VW.

2014_alfa_romeo_giulietta_qv_04testalfaromeogiuliettaqv1

Conclusie?

Gezien de huidige situatie van het merk heeft Alfa Romeo er niet slecht aan gedaan om de Giulietta QV opnieuw van stal te halen. Maar hoewel de 4C-input geholpen heeft om de scherpe randjes van het vorige model weg te vijlen, kan de Giulietta Quadrifoglio Verde niet helemaal verbergen dat er verder weinig veranderd is. Deel twee in de heropleving van Alfa Romeo, zoals de Italianen zelf zeggen, of zoethoudertje in afwachting van betere tijden? Wij houden het op dat laatste.

ALFA ROMEO Giulietta Quadrifoglio Verde

Plus Min
+ 4C-aandrijflijn stap vooruit… – …maar onderstel blijft ongewijzigd

Weggecijferd

Motor 1.7 4-in-lijn turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Transmissie 6-bak, dubbele koppeling
Vermogen 240 pk
Koppel 340 Nm (vanaf 2.100 tpm)
Gewicht 1.320 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,6 s
Topsnelheid 244 km/h
Gem. normverbruik 7,0 l/100 km
CO2-uitstoot 162 g/km
Vanafprijs 33.800 euro

Verdict

7 op 10