Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Peugeot 1

Een statement. Anders kan je de showcase van Peugeot in hartje Londen niet noemen. 200 ingevlogen journalisten zagen er hoe patron Maxime Picat het doek van de gefacelifte 508 trok, alvorens tennisster Novak Đoković samen met de Exalt concept-car in de schijnwerpers te zetten – als nieuwe bakens van zijn herboren merk. DRIVR ging bij de flegmatische CEO op visite om te zien hoe het met de leeuw en zijn sportieve welpen gesteld is.

Peugeot 2Processed with VSCOcam with m3 preset

Geen jaar geleden zat Peugeot nog in de puree. Aandeelhouder GM oordeelde dat het prille samenwerkingsverband synergieën noch kostenbesparingen opleverde, wat de Amerikanen na 21 maanden het hazenpad deed kiezen. De Franse overheid zag zich genoodzaakt om in de bres te springen, gesteund door de Chinese autoproducent Dongfeng die de financiële steun verdubbelde voor 14 % van de aandelen. En dat allemaal ten koste van de Peugeot-familie, die voor het eerst in haar geschiedenis de controle over de groep verloor. In ruil zou Peugeot-Citroën zijn operationele verlies terugdringen door banen te schrappen (10.000 +) en zijn portfolio te saneren (van 45 PSA-automodellen naar 26). Ex-Renault topman Carlos Tavares is aangetrokken om het merk ‘Back in the race’ te krijgen.

In Londen lijkt de sfeer alvast geremedieerd, het herstelplan goed en wel gelanceerd. De eerste projectie op de hippe 3D-wand maakt zelfs gewag van groene cijfers (+15% in Europa en +5,4 % wereldwijd) voor de eerste helft van 2014. Met name de 2008 cross-over (met 150.000 bestellingen) en de 308 (100.000 orders) zouden daarvoor instaan, gesteund door de Car of the Year-titel van die laatste. En dan is er nog China, dat quasi in elke zin vermeld wordt als hoop in bange dagen. Op een wat lichtere noot en helemaal in de trant van DRIVR vermeldt Picat dat die cijfers hem toelaten om Peugeot Sport weer aan het werk te zetten. Voor motorsportprojecten zoals de Pikes Peak 208 en de Dakar 2008, maar ook voor straatmodellen in de trant van de RCZ R. Sterker nog: de CEO geeft openlijk te kennen dat er van élk Peugeot-model weer een sportieve variant komt.

Processed with VSCOcam with m3 preset

Toch is het niet de GTi-versie maar de facelift van de 508 die centraal staat in het chique Riverbank Hotel aan de Thames. Een wagen die het dusver relatief goed heeft gedaan, maar als sedan niet coherent genoeg oogde om hoge toppen te scheren. Het verbaast dan ook niemand dat vooral de vierdeurs van de restyling profiteert, terwijl de veranderingen aan de break en de stoere RXH subtieler ogen. Het resultaat mag er in ieder geval wezen, het evenwicht  tussen de nieuwe familiesnoet en prominente achterkant beter in balans. Al zijn er meteen collega’s die terecht parallellen trekken met het vooraanzicht van de Volvo S60, mede door de laag geplaatste led-strips. Bij de RXH valt dat minder op omdat de 44 LED-diodes in rijtjes van drie opgesteld staan.

Processed with VSCOcam with m3 presetProcessed with VSCOcam with m3 preset

Ook onderhuids is er vooruitgang geboekt, met name op het vlak van de rijdynamiek. Waar vroeger enkel de HYbrid4-versie recht had op een multilink-ophanging achteraan, krijgen andere motoriseringen die nu ook. Onder de kap debuteert de 2.0 HDi van 150 of 180 pk met een Aisin zestrapautomaat in optie, terwijl de 1.6 THP zijn vermogen van 156 pk naar 166 ziet stijgen – telkens met een lagere CO2-uitstoot. De vierwielaangedrveen hybrideversie blijft gewoon beschikbaar en behoudt zijn best-in-class score van 3,3 l/100 km oftewel 85 g CO2. Naar verluidt zou de werking ervan verfijnd zijn tegenover eerdere edities die verre van naadloos tussen elektro- en dieselkracht varieerden. Uit te proberen dus.

Processed with VSCOcam with m3 preset

Het beste nieuws heeft de Managing Director evenwel tot het eind bewaard, ook al is de Exalt concept-car eigenlijk geen onthulling in de strikte zin van het woord. Het studiemodel sierde de stand van Peugeot al op de beurs van Peking in april, waar het door menigeen aanzien werd als een voorbode op de lang verwachte vierdeurs coupé. Maar ook dat klopt niet helemaal, aangezien de Exalt eigenlijk een vijfdeurs is. In de marge van de Peugeot-dag werd trouwens bekend dat de volgende 508 (die zijn debuut in 2017 moet maken) wel eens een carrosserievariant extra zou kunnen krijgen, namelijk een scherper gelijnde GT – net als BMW nu al met de 5 Reeks en de 6 Gran Turismo doet.

Processed with VSCOcam with m3 presetProcessed with VSCOcam with m3 preset

Want één ding is wel zeker: aangezien Peugeot niet de middelen heeft (of krijgt) om een eigen luxelabel – zoals het DS-merk van Citroën – uit de grond te stampen, zal het zijn bestaande producten naar een hoger niveau moeten tillen. Upmarket gaan dus, en dat merk je zelfs aan de kleine 108 die duidelijk de kaart van de stijl trekt, waar de Toyota Aygo voor manga en de Citroën C1 voor de massa gaat. Of dat werkt, laten we jullie meteen na de perslancering volgende week donderdag weten.

[Smartfoto’s: Ken Divjak]