Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De automaat is steeds meer in opmars, zo berichtte Febiac, de Belgische autosectorfederatie gisteren. Een op vijf nieuwe wagens die vandaag bij ons worden ingeschreven, schakelt niet langer manueel maar automatisch. Het gaat om een toename van meer dan vijf procent sinds 2011. Een sterk stijgende tendens dus, en reden genoeg om te vragen of jullie die keuze bewust overwegen.

2014_maserati_granturismo_mc_stradale_21

Van die ongeveer twintig procent automatische versnellingsbakken bestaat negen procent uit klassieke automaten met koppelomvormers, en wordt de rest ingenomen door bakken met dubbele koppeling, continu variabele transmissies, enzovoort. Opmerkelijk is dat de voorkeur verschilt van land tot land: in de Verenigde Staten, hét automaatland bij uitstek, gaat het om meer dan negentig procent. In Noord-Europa gaat het om ongeveer een op drie nieuwe auto’s, terwijl in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland ongeveer een op vier nieuwe auto’s met een automaat worden besteld. In Zuid-Europa lijkt de manuele versnellingsbak vooralsnog stand te houden.

Automaten hebben de laatste jaren een enorme inhaalbeurt gemaakt, en de nadelen van vroeger zijn tegenwoordig zo goed als uitgevlakt. In die mate zelfs dat ook wij bij bepaalde modellen eerder de voorkeur geven aan de automatische versnellingsbak dan aan de manuele bakoptie, en dat sommige merken hun modellen alleen nog maar met een automaat of bak met dubbele koppeling aanbieden. Die eer viel – met wisselend succes – onder meer de Alfa Romeo Giulietta QV en de Clio RS te beurt, maar ook hogerop de ladder de Alfa Romeo 4C, Porsche 911 GT3, Ferrari 458 en onlangs nog de Lamborghini Huracán. De schakeltijden zijn de laatste jaren ook zo scherp gesteld dat geen enkele vingervlugge DRIVR ze met een manuele bak kan evenaren.

Toch is er nog steeds één vaak aangehaald argument waardoor een manuele bak de bovenhand krijgt, en dat is betrokkenheid, een kernwoord dat we bij DRIVR hoog in het vaandel dragen. En dat brengt ons naadloos bij onze vraag aan jullie: heb je bij de aankoop van je laatste of volgende DRIVR een bewuste keuze gemaakt voor een manuele of automatische versnellingsbak? Kon je die keuze überhaupt maken of heb je ze bewust vermeden?

KORTOM: Kies jij bewust voor een manuele of automatische versnellingsbak?