Share a little biographical information to fill out your profile. This may be shown publicly.

 

We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Rijcomfort, technologische oplossingen en design dat eigenzinnig, maar bovenal functioneel is. Het zijn de drie punten bij uitstek die elke echte Citroën definiëren. En laat dat net het geval zijn bij de gloednieuwe C4 Cactus. Een manusje-van-alles dat misschien wel de meest volwaardige Dubbele Chevron is sinds het verdwijnen van de XM.

2014_citroen_c4_cactus_amsterdam_12

En de C6 dan, hoor ik jullie denken. Die voldeed strikt genomen slechts aan twee van de drie vereisten. Rijcomfort? Check. Eigenzinnig design? Check. Technologische oplossingen? Daar verloor de C6 enkele van zijn punten. Want afgezien van de vertrouwde hydropneumatische ophanging en een HUD-display, verlegde de Franse (staats)limousine nauwelijks de heersende bakens.

2014_citroen_c4_cactus_amsterdam_21

Deze C4 Cactus doet wat dat betreft een pak beter. Het meest opvallend is de Airbump-technologie waarnaar Citroën naar eigen zeggen drie jaar onderzoek heeft besteed. De kunststof panelen bevinden zich op de meest kwetsbare plaatsen en zouden volgens Citroën hun vorm en kleur moeten blijven behouden gedurende de levensloop van de auto. Afwachten of dat het geval is, maar we geven de Fransen het voordeel van de twijfel. Bovendien zijn de panelen zo geinstalleerd dat ze eenvoudig vervangen kunnen worden zonder dat de deurpanelen verwijderd moeten worden.

2014_citroen_c4_cactus_amsterdam_07

2014_citroen_c4_cactus_amsterdam_062014_citroen_c4_cactus_amsterdam_19

Los van de Airbumps is de Cactus in zijn geheel een opvallende verschijning dankzij de prominente LED-dagrijverlichting en andere features zoals de geaccentueerde wielkasten, de zwevende dakpartij en de algeheel ronde vormgeving die tegelijk futuristisch en vertrouwd aanvoelt. Een trend die zich ook doorzet in het interieur met een erg clean dashboard dat, gecombineerd met het seventies aandoende Club Habana fluweel van het tweede uitrustingsniveau, doet terugdenken aan Citroëns van weleer. Tenslotte innoveert Citroën ook met een passagiersairbag in de dakhemel, wat op zijn beurt een extra groot en handig gepositioneerd handschoenenkastje toelaat.

2014_citroen_c4_cactus_amsterdam_15

2014_citroen_c4_cactus_amsterdam_082014_citroen_c4_cactus_amsterdam_18

De meeste functies zijn gegroepeerd in het centrale touchscreen. Dat heeft zo zijn voor- en nadelen. Enerzijds zitten alle functies binnen handbereik en is er op die manier extra ruimte voor opbergvakken en andere handigheidjes. Maar anderzijds hadden fysieke knoppen voor de klimaatcontrole misschien toch nog handig geweest – Al had dat laatste minder vervelend geweest mocht het touchscreen op zich snel genoeg reageren op inputs. Het mag dan wel iPad persifleren, van dezelfde tactiliteit of snelheid kan de prominente tabletachtige enkel dromen. Iets wat bovendien ook van de audio over bluetooth connectiviteit kan gezegd worden. Op zijn best een voldoende maar niet veel meer dan dat.

2014_citroen_c4_cactus_amsterdam_03

2014_citroen_c4_cactus_amsterdam_162014_citroen_c4_cactus_amsterdam_17

Het zijn echter kleine schoonheidsfoutjes beter dan echte dealbreakers. Daarvoor is het à l’aise-sfeertje aan boord van de Cactus te groot. Dit dankzij het fluweel van de comfortabele fauteuils (een echte must wat ons betreft), de flinke armsteun die doet herinneren aan die van de DS en de goede geluidsisolatie. Op de perslancering konden we zowel de krachtigste 1.2 benzine met 110 pk rijden als de 92 pk sterke 1.6 HDI diesel in combinatie met de elektrohydraulische gestuurde handbak.

2014_citroen_c4_cactus_amsterdam_13

Die mag volgens Citroën dan wel vernieuwd zijn, het is nog steeds een draak van unit die met de vlotheid van een leerling chauffeur schakelt. Een volwaardige automaat zou volgens de Fransen te zwaar en te kostelijk zijn. We zijn er echter zeker van dat het een prijs is die meesten ervoor zouden overhebben aangezien het automaatgevoel de Cactus past als gegoten. We houden het voorlopig zelf op de handbak.

2014_citroen_c4_cactus_amsterdam_11

2014_citroen_c4_cactus_amsterdam_142014_citroen_c4_cactus_amsterdam_10

De meeste tijd brachten we echter door achter het stuur van de 1.2 driecilinder benzine met 110 pk. Die presteert naar behoren in de 1.095 kg zware Cactus en voelt bovenin de toeren zelfs best snedig aan. Alleen jammer dat de lange verzetten van de vijfbak niet dat tikkeltje korter zijn en dat het het scherm voor de bestuurder aan een digitale toerenteller ontbreekt. Niet dat we de Cactus in en rondom Amsterdam op zijn rijdynamiek hebben kunnen quoteren bij meer geïnspireerde snelheden. Daarvoor is het wachten op een tweede testopportuniteit op vertrouwder en meer open terrein.

2014_citroen_c4_cactus_amsterdam_022014_citroen_c4_cactus_amsterdam_20

De vele gewichtsbesparende maatregelen zoals de efficiënte, geïntegreerde Magic Wash-ruitenwissersproeiers die een kleiner reservoir toelaten (-1,5 kg), de uitklapbare achterramen (-11 kg), de achterbank uit één deel (-6 kg), de aluminium motorkap en het lichtgewicht panoramisch dak (550 euro) laten zich bovendien voelen waardoor de Cactus relatief scherp stuurt met een lichte neus. ‘De totale gewichtreductie zou daarmee oplopen tot 200 kg tegenover de regulier C4’, aldus Citroën. Een echte bochtenridder is de hippe Fransoos daarom nog niet. Maar dat geeft niet echt aangezien comfort in dit geval wat ons betreft de hoogste prioriteit heeft. En daarop scoort de C4 Cactus voortreffelijk.

2014_citroen_c4_cactus_amsterdam_01

Een geslaagde eerste kennismaking met andere woorden. Afgezien van enkele schoonheidsfoutjes, en het gebrek aan een volwaardige automaat, heeft de Cactus alles in huis om het te schoppen tot een echte verkoophit. Maar meer nog dan dat draagt de Cactus de typische Citroënwaarden in zich. En dat is misschien, nog meer dan de opvallende Airbumps of contracterende koetswerkaccenten, de Cactus zijn grootste troef. André Citroën zou er ongetwijfeld trots op geweest zijn.

[Foto’s: Pieter Ameye]

CITROËN C4 Cactus 1.2 PureTech 110 S&S

Plus Min
+ Echte Citroën – Laakt een echte automaat

Weggecijferd

Motor 1.2 3-in-lijn turbobenzine
Aandrijving Voorwielen
Transmissie manuele 5-bak
Vermogen 110 pk (@ 5.500 tpm)
Koppel 205 Nm (@ 1.500 tpm)
Gewicht 1.095 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,4 s
Topsnelheid 188 km/h
Gem. normverbruik 4,7 l/100 km
CO2-uitstoot 107 g/km
Vanafprijs 20.150 euro

Verdict

8 op 10